Helg

Skikkelig høstvær langs promenaden,
Skulle ha skrevet før, men hadde for mye hodepine til å orke.
Til dere som oppholder dere i Hania-området, det er lokal helgendag/helligdag i morgen og skoler, butikker og kontorer er stengt. Det blir feriet i Domkirken på formiddagen med mye ståhei, og hornmusikk. Ugifte Mariaer og Despinaer feirer navnedag.
Sist helg dro jeg ut til "hytta" i Maleme allerede fredag, følte jeg trengte litt fred og ro. Det regnet og var surt, og jeg krøp med i sofakroken. Koser meg der ute, og kan ha en kattefri stue, ganske deilig!! Dere som lever med katter, vet hva jeg mener. Hundene kommer jo innom, men de ligger IKKE i den nye sofaen!!
Lørdag kunne jeg ta meg en deilig frisk tur langs stranden bort til Piros Psilonerou, og derfra opp til landsbyen Kondomari. Jeg rakk akkurat hjem igjen før regnet satte inn. Det er så vakkert nå, med blomster og grønt overalt og det dufter!!
Her ser du bilder fra lørdagens tur:

stille på stranda,

en gjenglemt stol,




















Søndag ventet jeg igjen på at det skulle komme et opphold, og rushet ut da det endelig sluttet å regne. Jeg finner stadig nye turer å gå hver helg, og denne søndagen hadde jeg sett meg ut runden, Maleme- Kondomari, Kyparissos, Ksamoudohori og tilbake til Maleme.
En herlig tur i grønne omgivelser med skyer truende over hodet mitt. Duftene, folkene, utsikten, trær og blomster, så vakkert!!
oliventreet henger der med røttene uten jord!

frittgående hane,

gjengrodd dør,

høstfarger,


veldig mange sommerfugler overalt





Jorgos kom og hentet meg, vi skulle til Fres. Han ville så gjerne være med dit en dag. Maria ble så glad da jeg ringte og sa at jeg kom. Men da vi kom fram, hadde hun måttet reise til Hania hvor faren ligger på sykehuset. Søstrene hadde ringt, og hun var så lei seg.
Vangelis og Jorgos, som aldri hadde truffet hverandre, ble øyeblikkelig venner. De skravlet i munnen på hverandre og jeg fikk sjeldent inn ett ord. Herlig, de hadde masse felles kjente, brannmenn fra Fres og omegn som viste seg å være barndomsvenner av Vangelis!

vangelig legger i ovnen,
Det ble en hyggelig stund, med fyr i ovenen og småregn ute på torget.
også sa han......

nevøen følger med på historiene,

regn på torget i Fres,








































Etterpå kjørte vi opp til den lille kirken som er bygget på toppen av to små topper. I Panagia ton dio vrakon Η Παναγία των δυο βράχων heter den. Noen dårlige bilder i skumringen med telefonen:
fra toppen 

på vei opp,

utsikten til Fres,


Forresten går jeg både i morgen og neste onsdag hvis noen vil være med på byvandring klokken 16.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.