På tur med pensjonister fra Svalbard

Hele gruppen ved oliventreet i Vouves.
Jeg hadde den store gleden å få guide en flott stor gruppe med norske pensjonister som har jobbet i Store Norske på Svalbard. Det var også familiemedlemmer med på turen. De la årsmøtet til Kreta i år, og det var behov for en busstur i nærområdet.
Jeg fikk forespørselen om jeg kunne organisere en tur og bli med som guide, det sa jeg ja til, og i samarbeid med GS Tours, la vi opp et passende program for dem.
Jeg har fått noen bilder av Atle Brekken som jeg bruker i innlegget.
Jeg og bussjåføren Lefteris hentet de 43 påmeldte fra Alexandra Beach i Agia Marina hvor de bodde. Alle hadde på blå t-skjorter med Store Norskes Pensjonister på. Noen syntes at de var veldige varme, men de holdt ut, og sånn var det lett å se hvem som var med i vår gruppe!! Deretter kjørte vi til vingården og olivenoljefabrikken Anoskeli i samme landsby.
under guidingen ved oljefabrikken,

guiden vår,

jeg oversetter,( Atles bilde)


















































Her fikk vi en omvisning og jeg oversatte fra engelsk for dem som ikke fikk med seg alt. Guiden på Anoskeli var ekstra fornøyd med gruppen, som hun syntes det var fryd å ha på besøk!


















Etter en flott omvisning med mye spennende informasjon, var det vinsmaking. Dette falt i særdeles godt i smak. Vi var plassert i et rom med mange småbord, og folk kunne sitte i grupper og prate med hverandre, spise litt fingermat, tomat, agurk, ost og oliven og smake på mange gode viner.


Jeg fikk sjansen til å lære om livet på Svalbard og om pensjonistforeningen. Mange har flyttet til Norge og bor overalt i vårt langstrakte land, mens noen bor på Svalbard. De møtes en gang i året, og dette var første gang møte ble lagt utenfor Longerbyen, med stor suksess.
ved oliventreet,
Etter noen timer på vinsmaking, kjørte vi til Vouves for å se det 3000 år gamle oliventreet der.
plass til en mann i oliventreet,( Atles bilde)

 Dette falt også i smak, og vi besøkte det lille museet. Det var meget avslappende og rolig, og alle koste seg. Jeg synes det er viktig at alle trives og føler seg vel under mine turer.


bussen vår,



avslapping ved Vouves,
















Vi hadde ringt etter en minibuss-taxi da ikke alle ville være i stand til å komme seg frem til tavernaen i landsbyen Spilia hvor vi skulle spise.
Bussen kunne ikke kjøre helt frem på grunn av svingete vei, men det løste seg heldigvis.
Lefteris vår sjåfør og taxisjåføren,
Vi hadde en super sjåfør,med humor og gode historier som han fortalte meg i bussen, og jeg oversatte for dem.
alle samlet til lunsj,

avkjølende under trærne,






Atles bilde,
Maten på "Ta Platania tis Spilias" var veldig god og stemningen høy under platantrærne.
vi går ned til bussen igjen,

Klokken 16 var vi tilbake på hotellet etter en interessant og avslappende tur.
Jeg likte meg veldig godt sammen med dem, og lærte mye nytt og fikk nye bekjentskaper, det liker jeg vet du!
Jeg hadde anledning til å fortelle fra Kreta, og svare på spørsmål under hele turen.
Og som lederen Amund sa: Alle var enige om at det hadde vært en fin tur!

Jeg fikk en nål, en pins og en blå t-skjorte i gaver, så heldig. Takk til alle som var med!!!!


















Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Nyheter

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.