St.Hanshaugen seniorsenter på besøk

Hele gruppen i havna,
I dag hadde jeg den glede å hente medlemmer, frivillige og ansatte ved St.Hanshaugen seniorsenter fra busstasjonen og ha med noen av dem på byvandring. Vi hadde avtalt dette med en av de frivillige, Ivar og 7 av de 15 ble med på byvandringen. Hyggelig for meg at noen setter pris på å lære mer historie og kikke seg rundt i byen. Alt for mange går glipp av dette ved å bare stime rett ned i havna, og opp igjen!
utenfor Domkirken,

Med på byvandringen var: Ivar, Unn, Terje, Gerd, Berit, Svein og Randi. Vi gikk innom Domkirken på vår vei, opp i Kastellihøyden hvor vi så på utgravningene og besøkte de stille gatene.
Det ble en kortere tur enn vanlig fordi vi skulle treffe alle de andre i havna og ta dem med til Splantzia til middag.
De ville gjerne ha siste bussen tilbake til Almirida klokken 21, så jeg fulgte klokken hele tiden.
På runden vår, gikk vi også inn i den jødiske bydelen og dukket inn i smugene der.
på vei inn i den jødiske bydelen,

beundrer en bougenvilla

Fine gater, men trist å tenke på hvordan jødene ble tvunget til å leve der i en ghetto i Middelalderen.
på besøk i den venetianske delen,
Vi fikk oss en tur opp på muren, og ned i Topanas, før vi skulle treffe resten.

Her ser du hele gruppen i havna før vi tuslet bort til Splantzia og Bourbous. Med til byen var også: Stig-Otto, Astrid, Wera, Jorid, Aura, Sigrid, Geten og Christel.

blide og glade,
Pust i bakken for Wera, her med daglig leder Jorid og Terje

Jeg hadde en hyggelig stund på tavernaen med disse trivelige og positive menneskene. De nøt av den gode maten, og hadde mye å fortelle. Skulle gjerne ha tatt med alle navnene, men jeg klarer ikke å lese alle disse håndskriftene dessverre, men bortsett fra frivillige Ivar, daglig leder Jorid, var også kokken Aura med oss.
hyggelig møte på torget i Splantzia, med en blid gjeng,

hyggelig å smake på de lokale rettene,
Fikk høre om aktivitetene de driver med på senteret, og turene de drar på.
Senteret drives av Bymisjonen og er et aktivitetsenter som er åpent hver dag og ved siden av kurs og aktiviteter, også har egen kafe.
Her bor de i Almirida på forskjellige hoteller og møtes til aktiviteter og turer når de ønsker det.

Noen ville ta taxi hjem, og tre taxier kom og hentet dem, resten tok bussen.
De virket veldig glade over å være på tur sammen, og på lørdag drar de på dagstur til Loutro!! Flott initiativ og så bra at disse senterne finnes, og at folk kommer seg på ferie! Det er flere med på Kretaturen, som ikke ble med til byen.

Håper at vi treffes igjen!!
I går kom det ingen, andre onsdag på rad. Altså, jeg legger ned de obligatoriske vandringene på onsdager frem til september, men gir dere beskjed om at dere vil på tur, så går jeg!!
Avtal gjerne andre dager og tider også!!