Byvandring

Anne, Neil, Morten, Bente, Svein Erik, Liv, Berit, Lyne, Lampros og Jan Henrik
Det er Skjærtorsdag i dag, og byen forbereder seg til påske. Folk løper rundt og handler inn både mat, stearinlys, sko og klær til barna. Det er skikk at man gir sine gudbarn eller egne barn et stearinlys, kalt labada til lørdagens midnattsmesse og alle barn "skal" i alle fall ha nye sko til påske.
fine lys med pynt,

labader til salgs
 Butikkene er åpne og lammene henger klare til søndagens grilling på helt spidd.
hele lam,

kjøtt og innvoller,
Jeg hadde 10 med meg på gårsdagens vandring, der i blant min kusine Bente og hennes mann Morten, franske Lyne, greske Lampros og engelske Neil og Anne pluss Jan Henrik, Berit, Liv og Svein Erik.
Her ser du alle sammen:
Bare Jan Henrik og Lampros hadde vært med før.
Jeg har forandret runden litt igjen i år, det gjør jeg hvert år og det faller i god jord.
på Kastelli,

blomstring i ruiner,

vi besøker klosteret ved muren,

med utsikt til havna,

venetiansk arkitektur,

forberedelser til kveldens måltid,

her henger blekksprutene,

"flaskekosttre" i blomstring




















På grunn av gresk påske, var det stor aktivitet i kirkene, og det var messe på gang i den lille kirken Agion Anargiron her i Splantzia. Vi overvar den hellige oljen som ble strøket over hendene på de troende.
den lille kirken Agion Anargiros,

fint nabolag i Splantzia,
Jeg kan ikke fotografere inne i kirken, men den blir på programmet hver onsdag.
Det å ha med 10 stykker, og guide både på engelsk og norsk, kan være en utfordring, men jeg håper at det gikk bra. Deltagerne virket fornøyde på runden vår.
neste kirkebesøk i Agios Nikolaos,


på muren,

i den jødiske delen,

og i havna
Været er supert om dagen og byen full av liv, både med turister, vårpuss og lokale.
Du kan nyte bildene av den kjekke gjengen og drømme deg bort!
Neste uke reiser jeg til Sitia og Agios Nikolaos og jeg tar pause fra skrivingen og turene mine, men er tilbake igjen neste fredag. Så blir det innlegg fra Øst-Kreta og dere kan glede dere!
Byvandring igjen onsdag den 18. og Douliana den 16. hvis vi får nok påmeldte der.
Vi snakkes på lørdag igjen!


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Småprat

Hjemme igjen.

Spilia

Nyheter

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.