1. april og palmesøndag

Hei, søndag igjen. Palmesøndag i Hellas, første påskedag ellers og så 1.april! Forrige søndag hadde også flere spesielle ting ved seg.
Jeg åpnet Facebook i morges og leste en artikkel fra lokalavisen, uten å være klar over datoen i dag. Jeg leste om Ryan Lines som skulle begynne med direkte fergeruter fra Souda til Libya, Malta, Pireus, Mykonos og Thessaloniki. Det skulle være billetter fra 5 euro uten bagasje, og jeg tenkte oj, dette var noe nytt! Men selvfølgelig var det aprilspøk!! Ja, ja Malta og Libya var jo litt søkt da, det innrømmer jeg ærlig, men en ferge til 5 euro, det hadde ikke vært dumt nei!
aprilspøk 1
Flashnews aprilspøk derimot, tok jeg øyeblikkelig, se på bildet, så forstår du:
De første boreplattformene har ankommet Sfakia! Heldigvis bare en aprilspøk, håper vi slipper dette synet noen gang!
aprilspøk 2,
Ellers var vi en tur på universitetssykehuset i Iraklio på fredag. Jeg måtte få en avtale om en spesialCT av tynntarmen som bare gjøres der, her på øya. Nå håper jeg på en snarlig time der. Blir ikke bra, så undersøkelsene, medisinering  og diett fortsetter.
Psiloritis sett fra havna i Iraklio,

festningen Koules,
I går var det et arrangement her i sentrum, i gaten nedenfor Agora. Der er det to påskebasarer, og den ene skulle ha besøk av en berømt tv-kokk fra Aten og inntektene skulle gå til Orizontas som hjelper barn med kreft og deres familier. Katerina og jeg var der, men det hadde ikke startet enda, så her er noen av mine bilder, og så er det avisens fra senere:
folk venter i gaten,

snart klart,

kokken i gang,

folk i kø.
Vi var innom basarene og her det stearilysene, lambadaene som det er mest av. De er til påskeaftens midnattsmesse. Alle barn får et lys eller flere, det er egentlig gudmor eller gudfar som skal kjøpe ett.




Jeg kommer til å legge ut repriser på påskeinnlegg denne uken, eller du kan søke på gresk påske Aud Øymyr.
Vi var også en tur i Plaka i går ettermiddag, og traff disse hyggelige menneskene:
Katerina, Stamatis og Dimitra,
Stamatis og Dimitra har ett hus de leier ut i landbyen. Det heter "See view and Green Garden" og du kan finne det på Airbnb:
 https://www.airbnb.gr/rooms/18235560?location=Plaka%2C%20Khania%2C%20Hellas&checkin=&checkout=&adults=1&children=0&infants=0&s=JWSnYGhE
Eller kontakte dem direkte her: dkoumandraki@gmail.com   telefon: 00306974318991 eller 0030697431992. Huset ligger i den gamle delen, helt nederst og har flott utsikt og hage.
flott utsikt fra Plaka,

Kjempehyggelige par, som bor ved siden av.
Katerina driver Pasithea Apartments i Alimrida, og info om dette finner du her:
http://pasithea-apartments.gr/
00306979791258
I dag er jeg bare hjemme og slapper av. Sitter her i gården og skriver til deg, men det blåser varme vinder. Vinranken vår spretter om dagen, og vi følger med på naturens undere. Fra en tørr kvist spretter nye lysegrønne blader, og om noen måneder dekker de hele pergolaen og gir oss skygge og druer!

Fuglene kvitrer og hundene sover inne på sofaen etter dagens bad.



gresk par i svart og turister i badetøy,
Vi nyter en stille søndag i byen.
Καλό μήνα, god måned som man ønsker hverandre i Hellas. Snart overstått påske i nord, nettopp startet her!
I morgen skal jeg på tur til Douliana og onsdag er det byvandring som vanlig klokken fem.
Vi snakkes, kos deg uansett hvor du er!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.