Januarhverdag

I dag 8. januar er juleferien offisielt over i Hellas. Julepynten tas ned, og hverdagen er over oss. Det betyr at skolene og universitetene åpnet sine dører igjen. Etter to helligdager, er gatene igjen fylt med folk, og vintersalget startet i dag.
salget startet,

Alle som heter Vassilis eller Vassiliki,og Jannis eller Janna er blitt behørig feiret over hele landet, korset er kastet i vannet og prestene kan ta det roligere utover. Julegaver og julemat er bare minner, og det er lenge til neste gang.
Været har vært så flott de siste dagene, og bading er en fryd. Det er jo utrolig når det er 16 grader i skyggen i januar. Jeg elsker å svømme mens jeg ser opp på de snøkledde fjellene.
Undervisningen min er i gang igjen så vidt. Denne uken begynner de fleste opp igjen. Så får vi se hva de husker og hva de har glemt i juleferien. Jeg traff jo seks av dem i Oslo, gøy når jeg ser at de har klart seg bra i Norge, snakker og skriver og tar eksamen!! Jeg følger jo en del av dem lenge, og de blir som barna mine. Stolt av dem!! Ikke lett å lære norsk for en greker, men det er nok enda verre for en nordmann å lære gresk!!
Apropos, Jeg skrev sist at hora, uttales håra, betyr by. Det betyr både land og by. I bynavn betyr det by, som Paliohora, den gamle byen. På øyene kalles den største byen for hora. MEN ellers betyr det land, som i nasjon. Flertallet er håres, χώρες.
Sitroner, mandariner og appelsiner vokser over alt, og er modne nå.
mandariner i hagen,

sitrontre på verandaen,
Jeg tok noen bilder fra nærområdet der jeg går med hundene til daglig, rundt i nabolaget og bort i området rundt minareten, Dalijannigata og kvartalet rundt og hjem igjen til torget i Splantzia. Kos deg med hverdagsbilder.
fra Splantzia,




i Dalijannigata,

vinterstille The Well og the Turk,

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Det greske alfabetet.