Byvandring

Vi er i midten av oktober, og i går hadde jeg 7 personer med på en av sesongens siste byvandringer. Regner med to onsdager til, pluss en ekstratur på lørdag.Bli med hvis du er nærheten! Jeg liker veldig godt å gå på disse rundene i gamlebyen og ut til Halepa, men jeg gleder meg til å slutte for en periode. Tenk å sitte inne med en tekopp og en bok!! men det blir vel til at noen vil ha norsktime tenker jeg.....
Bjørn,Gro,Juha,Alf-Otto,Sofie,Helene og Anne Kristin,
I alle fall, vi gikk glade av gårde i vinden, min søster Gro, hennes kjæreste Bjørn, vår barndomsvenninne Anne Kristin og hennes mann Juha, Sofie, Alf-Otto og hans kone Helene. Sofie fikk turen anbefalt av vår felles venninne Trine i Mandal! Helene og Alf-Otto leste om vandringen på bloggen. Hun stakk av oppe på muren, siden hun ville hjem til en mann med vond rygg.
i klosterruinene på Kastelli,


Sofie og Alf-Otto
Vi tok den vanlige runden da vet du, med alle disse tidsepokene, som man kan bli svimmel av: Minoisk, 4-5000 år siden, hellenistisk, romersk, bysantinsk, venetiansk og ottomansk, pluss frigjøring av øya fra ottomanerne, uavhengighet og andre verdenskrig!! Ikke lett å huske, ikke rart man kan bli forvirret.
Vil du kikke med på runden, så kan du mimre hvis du har vært med før, eller drømme om en tur i 2017 selv!!!
vi ankommer utsiktspunktet 

og nyter utsikten,

går i gamle bysantinske gater,


med ottomanske hus,

venetianske bygninger,

og kikker på palasset til pasaen av Kreta
Jeg klarte å overaske storesøster som har vært med maaaange ganger før, med nye innslag. Jeg skal lese mer i vinter, og skifte ut noen elementer med nye igjen, det lover jeg!! Dessuten skal vi bytte taverna igjen tenker jeg, sånn for at dere kan prøve noe annet.
blid gjeng i det jødiske kvarter



vi går langs muren,


og i venetiansk bydel, 
















Vi avsluttet i hyggelig selskap på Salis og nøt hverandres selskap. Av de 7 ved bordet var det 4 frikirkejenter!! Helen hørte nemlig til frikirken i Birkeland i sin ungdom, mens vi hørte til Vestre Frikirke i Oslo. Koselig å mimre litt. Fint å ha med venner og familie også vet du. Takk alle sammen, en hyggelig kveld for meg i alle fall!!!
fin avslutning på dagen!!!!!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Nyheter

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Imbros ravinen

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.