Bryllupsdag på To Hani.

Nede i havna i Hania, ligger det en gate som heter Kondilaki. Den går parallelt med Halidon, hovedgata ned til havna.
Vinterstille Kondilaki,
Dette var jødenes handlegate i mange århundrer, mens det i dag er en stille gate i vinterhalvåret, og en super travel  souvernirgate i sommerhalvåret. Midt i denne gata på din høyre hånd, går en liten sidegate inn. Her ser du skilter både til To Hania, og synagogen.
To Hani,
To Hani er en av de tavernaene i byen som har het det samme,og hatt samme eier i alle år. Eieren heter Dimitris ,blir kalt Jimmy av venner, og kona hans Maggi som er australsk.
Maggi, Jorgos og Dimitris,
Den gangen da vi skulle gifte oss i kirken i 1991, ble vi enige om å ha bryllupsmiddagen der. Vi hadde jo giftet oss borgerlig i desember 1990, så vi pleier å feire da.
19.desember 1990,
30.mars 1991, Katerina og Dimitra til høyre,
Vi hadde en fin fest etter vår lommebok da vi giftet oss i kirken, enkelt, men hyggelig. Vi hadde ca 40 gjester, familie og venner og vi telte 19 forskjellige nasjonaliteter!! Den gangen var det vanlig at bruden dro hjem og skiftet, så jeg har tidsriktig fløyelsdrakt ved middagen!!
Her ser du noen få bilder fra 30. mars 1991:
Dimitra, Katerina og en slektning fra Aten,

hele min familie+ finske Inge-Maj,

med svigermor og fetter Jorgos

far,mor meg og Stine,
Jeg tenkte at jeg skulle overraske Jorgos i år som det er 25 år siden vi giftet oss, og avtalte med Dimitris på To Hani og søstrene våre uten at han visste noe!! Sølvbryllup feires ikke så stort av alle i Hellas, men jeg ville jo gjerne gjøre NOE!! Siden det falt seg slik at min eneste gjenlevende av vår familie på fem, Gro var her på besøk, tenkte jeg at det måtte være moro å få henne og min svigerinne med på overraskelsen!! Jeg fikk han med meg, og han ble kjempeglad og overrasket da han forsto at jeg hadde invitert søstrene våre og arrangert det hele!!
Katerina og Gro,


koselig sted,
Vi hadde fått et bord inne med flotte blomster og bestilte masse god mat. Vi spiste bare grønnsaksretter og koste oss med vin. Jorgos og Katerina spiste snegler eller hohlous som de kalles  her, mens søstrene Øymyr takket pent nei!!
litt eldre, men like blide!!

4 sorter raki,

Dimitris med yngste barnebarn,


i 1991 var tavernaen dobbelt så stor
segler og salat,

slik spiser man dem,


bror og søster.
Vi mimret med hverandre og Dimitris og tankene gikk til Liv, Spyros, mor, far, svigermor, tante Dimitra, som ikke er blant oss mer. Stine, Dimitra og Michelle var også tilstede den dagen i 1991.
Her ser du litt av hvordan vi hadde det, men vil du oppleve To Hani og de blide eierne, så oppsøk tavernaen neste gang du besøker Hania!!!!
dessertoverraskelse for oss tilslutt!!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Nyheter

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Imbros ravinen

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.