Hva er alder egentlig?

Alder er bare et tall hører jeg, man skal ikke spørre en kvinne om hennes alder.  Jeg tenker at alder er erfaring, er noe positivt vi tar med oss i livet. At det å bli ett år eldre er en gave, at vi får nye utfordringer og nye erfaringer, gleder og sorger i ett nytt år. Jeg tenker at en fem måned gammel baby er lysår foran en en måneder gammel, en tjueåring er langt foran en femtenåring i livserfaring og utvikling.
Hvorfor skriver jeg dette nå? Jo vi er jo inne i mars, og mars er "min" måned, da jeg ble født en gang i 1957. Jeg er stolt av og glad for at jeg nærmer meg de 60. Jeg tror at jeg har lært mye i dette siste året, jeg har heldigvis hatt et godt og positivt år. Et nytt barnebarn, en fantastisk følelse av å ha fått ett nytt medlem i familien min, ett nytt barn å elske og å bli kjent med. Livets under, en gave, livets dessert, eller to ganger barnet ditt som grekerne sier. Men dette betyr jo at jeg først måtte oppdra og gi all min tid og kjærlighet til min datter, hun som er mor til mine barnebarn.
Livet gir og livet tar. Jeg har opplevd sorger, død og sykdom i massevis, det har formet meg, gjort meg til den jeg er. Jeg har opplevd å lytte til de første sangene til The Beatles på transitor radio på 60 tallet!!! Jeg har opplevd en lykkelig barndom og ungdom, jeg har opplevd Hellas på 80 tallet, reist til Kina rett etter at det ble åpnet for innreise i 1986. Jeg har reist i Afrika og Europa og har tatt med meg alle disse erfaringene og gledene. Båret på sorger og blitt løftet opp av gleder.
far og jeg hans siste sommer,
Ja, jeg er eldre, jeg tilhører den eldste generasjonen i min familie. Ja jeg er gammel for mine barn, barnebarn og elever. So what? Det er livet, jeg bærer med meg alt jeg har levd og opplevd. Familien som er borte, familien som lever. Jeg nyter å leve med min kjære mann, like gammel som meg, og jeg nyter å lære nye ting, prøve nye utfordringer. Gleder og sorger de går hånd i hånd. Hvis jeg er så heldig å bli mormor igjen, bli oldemor som min nabo her, Katina, eller i det minste se barna mine være lykkelige og finne arbeid, ja da er jeg fornøyd.
Katina med oldebarn,
Det å bli gammel behøver ikke å være negativt. Vi kan snu det til noe positivt, bruke erfaringene vi har fått, og lære bort det livet har lært oss til dem som kommer etter. Vi behøver ikke være kjedelige, eldre mennesker. Vi kan være positive gamle med mange historier og spennende opplevelser å dele med de yngre.
Livet blir til mens vi går. Heldigvis ser vi ikke veien foran oss, heldigvis vet vi ikke hva morgendagen vil bringe av gleder og av sorger.
Jeg gleder meg over en ny vår, en ny uke og håper det blir flere gode erfaringer enn dårlige i 2016.
 Rynker er livets måte å risse inn i huden vår det vi har levd. Sølv i håret er en medalje, men i dag er grått hår og rynker ikke populært, man skal se ung og fresh ut. Vi bærer ikke alderen utenpå, på klær eller hårfarge, men i hjerte, i sjelen. Ta deg tid til å snakke med de som er eldre enn deg, de har opplevd mye og har mye å lære oss.
han har mange historier å fortelle.
Jeg legger ved denne flotte sangen av Odd Børretzen om det å leve lenge og oppleve å se rynker i sin kjæres ansikt. Dette er ikke hele sangen, men de beste strofene. Sangen heter Vintersang. Hør hele sangen, flott. Børretzen er død, men hans visdom lever.
Om vinter’n når dagen er kort og grå
og lyset er tynt og hvitt
og legger seg trett på vårt frokostbord
ser jeg streker og veier i ansiktet ditt.

Jeg drikker min kaffe og spiser mitt brød
og tenker nå er du en tegning
et kart over livet ditt og mitt
en tegning av steder og veier vi gikk

Ref.:

En tegning, av latter vi lo
en tegning av høstmørke veier
en tegning av gleder vi fikk
en tegning av steder og veier vi gikk

Noen av disse veiene i ansiktet ditt er rette og greie
du har en på hver side av nesa som går
ganske sørgelig nedover mot halsen
og blir borte der et sted
men noen veier er ubestemte
og leder seg fram gjennom..

Det er en som går fra den innerste øyekroken
og ganske bestemt bortover mot kinnet
men der mister den retningen og tuller rundt i buer
og forsvinner bort i mot øret.

Jeg har drukket min kaffe og spist opp mitt brød
og lyset er trett og hvitt
og jeg tenker det blir ganske trøtt å dø
fra vinterlyset på ansiktet ditt.

Ditt ansikt er mitt og vil du ha det er mitt ansikt ditt, bare ta det
Jeg tenker, gode gud, la meg rekke å se
at det blir nye streker og nye veier i det.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Nyheter

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Imbros ravinen

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.