Februarsøndag i nabolaget.

Ja så er det søndag igjen. Vi fikk Michelle hjem igår på en lynvisit for å få seg et gresk pass. Hun har møtt på både norsk og gresk byråkrati i sin kamp om å finne jobb i Norge. Hun tok norskeksamen, fikk tilbud om jobb , gikk på skattekontoret for å få skattekort og personnummer. Der fikk hun vite at hennes greske ID kort ikke er godtatt siden det ikke står hvilket kjønn en har, på den greske ambassaden at det tar 2 måneder å få pass. Michelle mistet sitt norske statsborgerskap da hun var 22, siden en ikke kan beholde to statsborgerskap etter fylte 22 hvis man ikke har bodd i Norge eller søker og har en spesiell grunn. Så jeg booket henne inn på lørdagens Norwegian flyet fra København og hun ankom i går kveld. I morgen søker hun om pass, så får vi se når hun får det, tre, fire dager sier de.
Vi nyter henne og hun er så lettet, endelig nærmer det seg bedre dager for henne. Tonia er igjen i oslo med valpen Dexter.
Vi har en liten hetebølge, snøen smelter på fjellene, sjøen er oppe i 16 grader, målte i dag, og det var opp til 25 grader i formiddag.
snart ikke noe snø igjen på fjellene,
 Det er jo valentinsdagen i dag, og det var formiddagsbryllup i Agios Nikalaoskirken. Masse tuting og biler.
Jeg tok med meg hundene ned til sjøen for å bade i formiddag. På veien tok jeg disse bildene fra vår gatestubb og i nabolaget hvor det pusses opp. Det er flere hus som er under opppusning om dagen og det blir jo bare finere og finere her i bydelen!!
oppusninger i gata vår,


her blir det fint nå de blir ferdige!!

Jeg og Ektor svømte, Jack bare vasset. Jeg gjør de samme øvelsene i sjøen som jeg gjør her hjemme i bøtten med varmt vann. Det hjelper og gir en god følelse. For en nytelse å sitte å sole seg litt midt i februar!! På steinene utenfor satt det en hel gjeng med måker, de hadde søndagsmøte tror jeg.
Ektor må tørkes,

måkesamling,

Havna og Koum Kapi var full av folk, køer til parkeringsplassen og mange barn på lekeplassen.
"alle" var på tur i dag,

Utenfor kirken her i Splantzia, var bryllupet over og brudeparet ble fotografert av familie og venner. Det var en av naboenes datter som giftet seg.
deilig dag og ha vinterbryllup,

utenfor kirken,
Katerina, Michelle og jeg hygget oss med kjøttboller og poteter i ovnen og horta etter Michelles ønske. Jorgos var på tur med Harleyen, som han sjelden kjører om vinteren. Vi koste oss, og nøt at det er søndag og ingen jobbing ved siden av.
Jorgos var borte og kjeftet på de som arbeidet på et av de andre husene, søndager, helligdager og etter 15 skal det ikke være noe bråk. Man har rett til å ringe politiet om det skjer. Er du i Hellas og opplever noe slikt, ring 100 og klag etter å ha sagt ifra til arbeiderne. Og bygger eller pusser du opp selv, husk at etter klokka tre, skal arbeidet stoppe!!
Jorgos og jeg har sett på skiflyging i Vikersund, kjempegøy!! I pausen var det solnedgang her, sjekk denne brennende himmelen slik det så ut fra balkongen vår!!!

Ha en god uke.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Nyheter

Aprilsøndag i havna

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Det greske alfabetet.