Katerinadagen i nabolaget.

25. november er også en stor navnedag, da feires den hellige Katerina.
Den hellige Katerina,

kirken ligger bak Agios Nikolaos,

etter gudstjenestene,
I vårt nabolag, som de ivrigste leserne og mange byvandrere vet, så har vi en liten Katerina kirke. Her var det som det er hvert år, gudstjeneste både kvelden før og på morgenen på selve dagen. De har høyttalere på og man hører presten i hele nabolaget. Det var fint varmt vær og det var mange fremmøtte begge dagene. Det er en overvekt på eldre damer, og de kommer fra hele byen.
stolene står klare den 24. om ettermiddagen,

under gudstjenesten var det helt fullt,

Jeg har jo skrevet om denne kirken i innlegget fra 12.november 2013 og om helgendagen den 25. nov. både i 2013 og 2014.
Kirken er knøttliten så de fleste sitter eller står på utsiden.
i går morges var det enda flere folk,


stor dag i nabolaget vårt.
Vi har også som før nevnt tre Katerinaer i rekken av hus her bak kirken i Splantzia. Vår nabo som er oppe i 80 årene, begynte tidlig og har fem oldebarn og ett på vei, hadde huset fullt av barn, barnebarn og oldebarn i går kveld. Navnedag er stort, og man venter at folk kommer innom. Jeg var hos min venninne selvfølgelig og spiste kake.
Katerina med Daisy,
Naboen vår, Sifis som lever alene satt ute ved porten som han pleier og ropte på folk som kom forbi. Jeg spanderer kake, siden min kone heter Katerina!! Sifis ligger i krig med sin kone og han har levd alene lenge, men på Katerinadagen husker han henne og later som de fremdeles lever sammen!! Må jo le litt av ham da! På ettermiddagen nødet han meg for andre gang, han hadde mange igjen. Var det ingen som ville ha, spurte jeg. Nei, men han hadde delt ut utenfor kirken!!!
Ellers river de ved siden av , dunk,dunk dunk fra 7 til 15, men så blir det stille. Det blir nok kjempefint når det endelig blir ferdig.
Dexter koser seg og vokser til og de andre dyrene viser tålmodighet så mye de kan.
Dexter følger med i gata vår.
Jeg er så lettet i dag kan du tro, for Tonia har operert det høyre øyet på Ullevål sykehus i dag. Endelig ble det gjort, og hun kan se fremover. Det tok tre måneder før hun så bra på øyet sist gang, så hun er forberedt.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.