Tur fra Agious Apostolous til Hrisi Akti.

Den vakre kirken og Theodorou bakenfor,
I går kjørte Jorgos meg og hundene ut til deilige Agious Apostolous. Du som kjenner stedet som Agi Apostoli lurer kanskje på hvorfor jeg skriver det sånn? Dette er gresk gramatikk, det betyr De Hellige Apostlene, altså er navnet i flertallsform. På kartet står det Agi Apostoli, Άγιοι Απόστολοι, men når vi snakker om å dra dit eller at vi har vært der, sier vi Agious Apostolous  Άγιους Απόστολους. Komplisert? Ja, ganske, alle navn bøyes og er det flretallsform, så blir det ekstra vanskelig. Som Hania som heter Ta Hania Τα Χανιά på gresk (flertall)og når man snakker om Hanias det ene eller andre heter det Hanion. Hania Bank, Trapeza Hanion Τράπεζα Χανίων, Hania kommune, dimos Hanion. Δήμος Χανίων.
kunstverk på stranda!!
Nok av det, været var supert og jeg hadde fri hele dagen. Ektor har jo problemer med å gå, så vi tar det rolig med ham, derfor kjørte Jorgos oss ut, ellers går vi hele veien.
Av byråkratiske grunner er det ikke solsenger og parasoller på strendene i kommunen enda. man må søke hvert år om tillatelse og det er ikke avgjort enda. Skal vel være på plass snart, men jeg synes det er bra uten all denne plastikken jeg da!!
stranda uten solsenger og parasoller foreløpig,
den vakre bukten mellom Ag. Apostolous og Hrisi Akti.

mange små strender her ute,

med koselige små kafeer,




















Utenfor strendene er det et flott turmiljø og her elsker hundene å løpe fritt.
her oppe ligger ruinene av en gammel sommerleir og siden militærleir,
Vi går til et lite "basseng" som er ypperlig for hunder.Her koste vi oss og svømte masse, jeg i sjøen utenfor, og hundene i bassenget. Dette er et menneskelaget i og med at det har vært tatt ut sten herfra.
hundene løper ut i vannet,

deilig og avkjølende,

"ikke kast søppel" står det malt på fjellet,

"bassenget"sett fra andre siden,
Det blomstrer her ute til alle årstider. Om vinteren er det mye anemoner ,om våren er det overflod av blomster, nå er det tistler , kapersblomster, evighetsblomster og andre vakre sommerblomster.
Er du i området, så gå litt der ute, fine turveier rundt hele.
jeg har plukket evighetsblomster,

blomstrende tistler,


evighetsblomster,
flere tistler,


disse vokser overalt,
Ektor i farta,
kapersen blomster også,

kapers overalt her ute,
Hrisi Akti,

strendene inn mot byen,
Idag hadde jeg foresten norsk med en gresk kvinne som bor i Oslo, Jota, hun fortalte meg at Aftenposten skrev om tomme minibanker i Hellas. Ikke tro på denne propagandaen!!!! 4. året på rad hvor dette skrives, bare tull. Men hvordan utfallet av nok et møte mellom EU ledere og Tsipras i Bryssel bekymrer oss alle her........
ikke tro på alt du hører,
Dra på ferien din med glede, nyt landet og ikke hør på de onde tungene, tursimen overlever hvis ikke folk tror på alt som skrives. Ble det ikke sagt at flyplassen skulle stenges? Bare i krig stenger flypalsser og vi bor tross alt på en øy, det skulle vært noe om vi alle måtte ta båten når vi skulle til fastlandet.
Ha en super dag hvor du enn måtte befinne deg. Jeg er på plass igjen i morgen utenfor busstasjonen klokka 18.00 til byvandring, neste blir fredag den 19. ,og så tar jeg ferie!!!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.