Min påske.

Hei igjen, andre påskedag og byen døser. Det er både vindstille og stille i gatene. Denne dagen er en velsignelse for alle i butikkbransjen som har hatt åpent hele påskeuke med utvidete arbeidstider. I går var dagen for familiemiddager med mat, musikk og god drikke. De fleste restauranter og kafeer holdt stengt iallfall til fire, og "alle" var i landsbyen. Her i nabolaget var det stille som i døden, men vi laget litt bråk med påskemiddag i gården.
Vi koser oss i gården med god mat og hyggelig selskap,
Vi hadde invitert Katerina som vanlig med sine to barn. Lørdagkveld var alt som kunne krype og gå utenfor kirken litt før tolv midnatt for å få den hellige flammen til stearinlysene sine, den som det heter seg at kommer fra Bethlehem( les fjorårets påskeinnlegg fra 18. og 20. april, så ser du hva jeg mener). Jorgos hadde kjøpt fyrverkeri også, og sendte det glad opp. Den kalde vinden vi hadde fredag kveld hadde heldigvis stoppet, og barna stillte som vanlig i nye sko og nye klær innkjøpt enten av gudforeldre eller foreldre, og med de flotteste påskelys, lambadaer.
Selv holdt jeg meg hjemme.
Søndag morgen var det gudstjeneste igjen, reprise av kveldens. Vi hadde dessuten to begravelser her i nabolaget lørdag formiddag, den ene etter den andre. De måtte jo vente til Epitafioen var ferdig fredag kveld for å kunne holde begravelsene. Vår nabo har vært syk i ett års tid og var 81, og den andre 97. Kirken her hadde fullt program for å si det sånn.
Jeg tok en tur ut til fyret med hundene, Ektor humper avgårde på tre ben, det går bedre nå, og han setter ned benet når han glemmer seg. Det var fullt av greske og utenlandske påsketurister ute på moloen. Byen og hele øya fylles opp av greske feriernde til påske hvert år. Mange kommer hjem til familie og landsby, andre er på hotellferie.
noen var sommerkledde,

greske og utenlandske turister,

vindstille og deilig,

vakkert med ny snø på fjellene,
Havna lå ellers stille, det meste var stengt. Været var helt utrolig, og jeg hadde satt påskelammet i ovnen. Jeg traff venner fra fjellklubben, Antonis og portugiskiske Theresa og vi tok et lite kafebesøk på den eneste kafeen som var åpen i Koum Kapi. Etterpå svømte jeg i det klare kalde vannet, herlig. Vi dekket på i gården og både Katerina og jeg hadde diverse kjøtt og salater til middagen. Michelle var avgårde i en forlovelses/påskemiddag i en landby, og henne så vi ikke noe til. Paris fyllte 21år og Katerina hadde bestilt kake, gjett hvilket fotballag han støtter!!
Olympiakos!!
















Vi pleier å si at noen ganger er venner den beste familie, hverken Katerina eller jeg har typisk gresk familie som støtter hverandre eller holder sammen, men vi har hverandre og barna våre er gode venner.
vi holder sammen i tykt og tynt,
I dag er som sagt alle butikkene stengte, og folk slapper av og koser seg, hviler ut etter gårsdagens spising,drikking og samværet med mye folk. Her er dagens bilder fra morgenturen:
Agora stengt,

ikke en butikk åpen,

stille gater,

deilig med et kafeniobesøk,

ingen utenfor domkirken i dag,
denne døren med minikirke,på fredag,

og i dag, personlig "kirke"med personlig ikon,

noen danske turister i havna,

men mest grekere enda.
denne uken har skolene stengt og mitt program er også redusert, halvferie kan man kalle det. Jeg har hatt noen fine dager med ferierene fra Norge, og mye farting, men nå har alle reist og det blir å holde seg hjemme igjen. Και του χρόνου ke tu kronu , sier man i Hellas. Til neste år!!!!! Det sier man etter jul, fødselsdager, navnedager, osv. dessuten sier man Χρόνια πολλά hronia polla, gratulerer til alle anledninger.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.