En spesiell langfredag.


Vi krysser elva hele veien nedover,
I dag er det påskeaften her i Hellas. Påsken er jo som før nevnt den viktigste høytiden her i landet, og feires med relgiøs tone. Kirken fylles opp både torsdag, fredag og lørdagskveld, og det handles inn lammekjøtt, hane, innvoller, kaker, kalitsonia , lys til kirken i kveld lambada, og gaver til gudbarn og barn. Butikkene holder langåpent hele uka og i dag er det fullt kaos. Mandag er alt stengt. Jeg var på gatemarkedet i dag, sol, mindre vind og stappfullt med folk. Du kan lese mer om den greske påsken i mine innlegg fra 18. og 20. 4. 2014.
fra dagens gatemarked,
Gro og Tone på vei nedover,
I går hadde jeg en spesiell og flott om enn slitsom dag. Først dro Jorgos, Gro, Tone ,Jack, Ektor og jeg avgårde i bilen , vi møtte Rune og Shadow på veien i Runes bil og kjørte i følge til Agia Irini. Her slapp Jorgos oss av, han beholdt Ektor og tok farvel. Vi startet opp med friskt mot og glade hunder.
Rune, Shadow, Jack og jeg,


vakker natur,

mye vann,


Vi oppdaget fort at ravinen var full av snøsmeltevann, men vi snudde ikke, vi kjempet oss gjennom ravinen, som vanligvis er enkel å gå, til the bitter end!! Mye regn i vinter har også forandret stien betydelig.
I år tviler jeg på at Samaria ravinen åpner 1.mai, det har vært ekstremt mye snø på fjellene og det snødde jo igjen nå. Alt denne snøen blir til vann som renner gjennom ravinene. Se på bildene, både mine og Gros hvordan vi krysset elva hele veien nedover.
Rune går rett iuti med sko,

Tone krysser elva,


fotografen fotograferes,
Dette kalles canyoning, men vi var ikke forberedt på det. Hundene var redde, jeg bar Jack over for det meste, og Rune hadde Shadow i bånd. men gøy var det, og ned kom vi og der ventet sjåføren på oss. Det var bra å bytte bukser og sko!!!!
Vi går på,

Vi satte av Rune ved begynnelsen til ravinen hvor han hadde parkert og kjørte hjem med snøkledde fjelltopper ved Omalos.
Jeg ble satt av ved busstasjonen hvor det samlet seg en gjeng med byvandrere. Vi ble tretten med på runden, og vi trosset det kalde vinden og hadde en fin runde. Noen er ivrige blogglesere og vi synes vi kjenner hverandre, men det er ekstra hyggelig å bli kjent på ordentlig!! Her ser du fredagens gjeng og litt fra turen vår.
Jan,Berit,Ole Kristian,Nora,Kine,Bjørn,Berit,Olav,Tina,Sanne, Inger og Svein

Vi trosset vinden,

det er grønt om dagen,

i smale gater,

Ole Kristian ble kronet av en taverna eier,

i det jødiske kvarteret,
Det var deilig å sitte inne på tavernaen tilslutt!! De andre ble sittende til ni men jeg ga meg fort, litt lang dag kan man si. Det var prossesjoner fra de tre kirkene rundt her klokka ni. Jeg kan love deg at jeg kjenner det i lårene i dag, deilig følelse! Gro, Tone, Bjørn og Lisbeth og en haug med andre nordemenn, tar Norwegianflyet i kveld til Oslo. Så blir det stille her igjen!!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Nyheter

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Imbros ravinen

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.