Translate

Translate

Translate

torsdag 1. januar 2015

Jule og nyttårsfeiringen min.

Santa Run sett ovenfra 
Hei,hei og godt nyttår til deg og dine som vi sier. Jeg liker denne hilsnen, at vi inkluderer familien også. Ja, det er jo en familiehøytid. Her har vi vært samlet hos meg både juleaften,4.juledag og nyttårsaften. 4.juledag var fetter Bjørn,Lisbeth ,Rune og Elisabeth her.Det ble jo trangt,men plass til alle ni rundt bordet. Vi koste oss og spiste godt.
Vi har pyntet en båt vi også,
kommunens båt i havna med lys,

juleaften og kalkunen venter,

koselig familiehygge,

29. og julemiddag med Rune,Elisabeth,Lisbeth og Bjørn,
La oss begynne med juleaften,det er skikk i Hellas at barna går rundt og synger en spesiell julesang,juleaften,nyttårsaften og 5.januar om morgenen,spiller triangel,fløyter oa, og får litt småpenger.De ringer på,og spør om de skal synge. Mine barn var alltid på farten fra tidlig morgen. Det betyr at alle har litt penger til å kjøpe gaver og kanskje noe til seg selv. De går sammen flere og deler det de fikk inn. Her ser du noen barn i aksjon inne på Agora juleaften formiddag. Der inne er det fullt både jule og nyttårsaften med spisende og handlene. Det er tradisjon i Hania og møtes og spise kjøtt på en av tavernaene der.
gjester på taverna og syngene barn,

noen jenter på utkikk etter noen å synge for,
Etter at jeg hadde handlet på juleaften,gikk jeg ned å badet.Da jeg kom opp,spurte noen barn meg om jeg kunne hente et triangel som hadde falt i vannet! De takket meg veldig alle sammen,tenk de hadde funnet en badende dame som kunne hjelpe!!Bare hyggelig!
Som før nevnt så går jeg alltid i den katolske kirken juleaften til kveldsmesse.Jeg var innom på formiddagen og tok bilder til deg, flott pyntet er det ikke?? Det var stappfullt som vanlig på juleaften, folk fra alle land og språk og alle synger julesangene på egne språk,samtidig!!
vakker pyntet kirke juleaften,

med landbyen Betlehem,
Vi var nede å spiste hos Gro 1.juledag, og så satte Jorgos,Gro,hundene og jeg nesen mot Milia 2.juledag. Det tar ca 1 og 1/2 time å kjøre dit,du tar veien mot Kastelli,svinger av til Elafonissi,og etter tunnelen ved Eliros, følger du skiltene til Milia.
den vakre ravinen ved Eliros,
Veien svinger seg oppover i åsen,forbi eldgamle oliventrær og vakre pinjetrær. Her oppe ser du utover vakkert landskap og Kastellibukta. Jorgos satte av meg og hundene litt før og vi fikk en deilig tur. Her er også fullt med koumarabusker som er fulle av disse vakre rødgule fruktene.Kjempegode og ganske sjeldne.
Flott utsikt og deilige frukter på koumara busken,

olivenplukkingen er i full sving,


kastellibukta i bakgrunnen,
Milia er en nedlagt gammel stenhuslandsby, som er blitt bygget opp og gjordt om til overnatningsted.de har en kjempebra taverna men egne råvarer og utrolig hyggelige omgivelser. Hvis du vil oppleve noe spesielt,ta turen. Skal du overnatte, så husk at det er VELDIG stille der,og stort sett fullbooket hele året.http://www.milia.gr/EN/
fra Milia,

renoverte hus,

fullt av Haniafolk på 2.juledag,


pyntet båt her også,

mye bra produkter å få kjøpt,








































Lørdag var det Santa Run.Kjempegøy og være med. Over 5000 i alle aldre fra babyer,eldre og hunder var med. vi gikk gjennom byen og rundt havna. mange kommer fra resten av landet for å være med, og alle inntektene går til fire organisajoner her i byen som jobber med barn.Skole for autistiske barn,barna med psykiske og fysiske problemer og en frivillig org. som hjelper barn med kreft. Det er 40 frivillige som står på for dette,og alt er sponset. I år kom det inn 70.000 euro!!!Ikke verst.



midt i sentrum

Gro som nisse i Halidon,


padlene nisser og gående nisser fyllte havna,

artig innslag,
Søndag var fantastisk med sol,vindstille og 20 grader. jeg tok hundene med til vakre Nea Hora.
fantastisk dag i Nea Hora,

havna i Nea Hora med snø på fjellene i bakgrunnen,
Det var en sjelden vakker dag og deilig på stranda og i vannet, stille før stormen.På kvelden begynte  regnet,og det har stort sett regnet siden.

Nyttårsaften er som sagt tradisjon med barna som synger Kalanda hele morgenen, vanligvis er det også grilling av souvlaki alle steder (se innlegget fra 31.12.2013),men i år regnet det så mye at få sto ute å grillet, fant bare noen få,under tak. Inne på Agora derimot var det nesten umulig å komme frem med alle de spisende midt i midtgangen, musikk og dans og masse liv.
han trosset regnet og grillet ute,

musikk,handling og spising inne,

stappfullt av folk,
Det regnet og regnet,og snødde masse i fjellene. Ingen underholdning utenfor Agoa som planlagt nyttårsaften.Det regnet så mye at det var ingen ute å skjøt opp raketter, men så tordnet det tilgjenngjeld hele natta. Ektor var så redd, vi trodde det var rakettene som skulle være problemet,så ble det verre med en hel natt med torden!! Ja,ja, tar man inn en terrier med skrekk for høye lyder ,så ....
Hele Hellas er dekket av snø,fra nord til sør og storm over hele landet.Her er det oversvømmelser og strømbrudd og innesnødde på Omalos. Helt normalt,skjer hvert år,ingen panikk. I dag er det sluttet å øse ned,men så er det storm og bølgene slår innover havna.
spennende å se på, men ikke vær for båtreiser,

kommunens julebåt med bølger og vind.
Vi er utrolig triste og opprørte over nyhetene vi fulgte om fergebrannen utenfor Albania. Helt utrolig at ikke flere døde,og vi tenkte på alle disse menneskene ombord på et brennende skip i storm ,for en redsel!
Så styrtet flyet til Air Asia,og Hellas skal ha nyvalg 25.januar!!2014 hadde mye dårlige nyheter og kriser de siste dagene. Hele Europa er frøset ned,og folk dør.Men jeg håper på en bedre politikk, bedre helse og mye glede i det nye året!!!
Gdot nyttår da du! Takk for at du tok deg tid til å lese bloggen i 2014. Så ønsker jeg at vi får mange gode stunder framover,og kanskje ser jeg deg på en byvandring,hvem vet!!