Vi går fra Splantzia og gjennom byparken i solskinnet.

Grønne lunger er viktige for alle byer,
Bli med meg til fysioterapi med akupunktur, jeg tar behandling for en vond skulder. Sliter med denne skulderen som jeg har mistet helt bevegelsen i. Dette kalles frozen shoulder,og er noe dritt! Min flinke fysioterapeut Jannis setter akupunturnåler,og etterpå masserer han og prøver å bevege armen. Det gjør kjempevondt, men jeg har tro på at det skal hjelpe tilslutt. Det er fem måneder siden smertene startet etter en avrevet sene.
Denne byen har alt,også flinke leger og terapeuter av alle slag. Kiropraktorer,akupunktur, reiki, shiatu osv. Det tar fem,seks minutter for meg å gå dit. Jeg går oppover Andrea Papandreou gata mot fotballbanen og byparken Kipos.
A.Papandrou gata som går forbi byparken.
Gjennom parken,og ut i Tzanakaki gata. Her må jeg forbi arbeidskontoret som om dagen er fullt av folk. Det er alle som har hatt jobb i turistnæringen som sesongarbeidere,og registrer seg som arbeidsledige for vinteren. Dette må de gjøre hvert år. De kan få ca 400 euro tror jeg det er i måneden ,hvis de har jobbet lenge nok innenfor bransjen. Pluss alle som er arbeidsledige generelt. De trekker nummerlapp,og venter ofte hele dagen,og mange står utenfor prater og drikker kaffe. Dette er en erverdig gate ,med mange fine nyklassiske hus fra begynnelsen av 1900 tallet.Gata begynner ved Agora (markedhallen)og går oppover mot parken.Her er det veldig mange legekotor,alle slags fine butikker og kino.
går gjennom byparken ved andedammen,

arbeidsledige i kø,

erverdige gamle bygg i Tzanakaki gata,



















På vei hjem fra denne smertefulle behandlingen, fotograferte jeg litt for deg fra parken. I dag var det både en herlig solfylt dag og stengte barneskoler siden lærerne hadde fagforeningsvalg . parken var som du ser,full av barn med foreldre og ofte besteforeldre,lærere ,pensjonister og andre. Vi elsker denne grønne lungen som er nesten 150 år gammel. Du ser det på trærne, og på kafeen. Den er med i en forening for gamle klassiske kafeer i Europa.
Kafe Kipos byens eldste kafe,
under ett av de eldste trærne er det plass til hund og eier,


kafeen er med i en forening av historiske kafeer,
Du kan lese mer om Kipos og kafeen i blogginnlegget fra 21.januar.
en av heltene fra 1891 opprøret mot tyrkerne,

deilig å sitte på en benk i denne parken,

se på meg!!!!

mange ser både på svaner,gjess og ender,
Det er stolte svaner,gjess ,ender,påfugl og andre fugler og fjellgeita Kri-Kri som trekker barna til parken+ lekeparken og lekeavdelingen på kafeen.
Kri-Kri killinger mates av små jenter,

her holder de til,

som oftes mye folk på lekeplassen,
Ta turen innom parken når du er i byen, deilig kjølig oase på varme dager,og koselig kafe med peis og atmosfære på kalde,våte dager!!
kjempekoselig kafe.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.

Kathara Deftera i Nea Hora