Elever og undervisning.

Ja, nå er det nye tider for meg.7 av de elevene jeg underviste i sommer, har reist til Norge.
Vi snakker om grekere fra Hania og Veria i Nord-Hellas. Fem av dem oppholder seg i Oslo,og vi har kontakt. Ritsa og Mihalis har funnet seg jobber,og er glade for at de tok norsk pr. Skype før de dro. Ritsas mann Leonidas er på letning. Jeg holder på med sønnen Jorgos på Skype nå, han er igjen i Hellas hos besteforeldrene sammen med lillebroren. En annen venn av Leonidas, Dimitris bor i Aten og jeg underviser på Skype tre dager i uka.
Mihalis,Ritsa og Leonidas feirer Hellas nasjonaldag i Oslo.
Manolis og Athina som du som leser bloggen regelmessig har fulgt hele tiden, bor på Røa i leiligheten vår, og søker etter jobber hele tiden. De trives, nyter naturen rundt det vakre Bogstadvannet,og turer i sentrum.
Athina på Bogstad,
Dessuten har de to parene funnet hverandre gjennom meg, og holder kontakten heldigvis. Bra å ha støtte i et fremmed land. Manolis har begynt med repetisjon med meg på Skype, og det er ganske spesielt å se barndomshjemmet mitt bak ham.
Manolis og Oslos tiger,

Athina ved operaen i Oslo,



























Her i byen har jeg satt i gang med å undervise på en voksenopplæring. Her har jeg to grupper med interesserte elever i alle aldere. Det er artig å undervise sånn også,og vi har en fin tone. Det må jo være litt morsomt også, viktig at vi ler og tuller litt!
I den ene gruppen er det seks hyggelige blide mennesker, Vasil fra Bulgaria som gjerne vil flytte til Norge, Irini som er datter av venner som driver Eanthia Village i Gerani hvor de har skandinaviske gjester, Filisia som jobber på hotell, Kostas er servitør, Jorgos drømmer om å flytte til Norge en dag og Anastasia som er gift med en syrier planlegger å ta med mann og to små barn til Norge. Hun er vår inspirasjon, alltid like blid og full av pågangsmot. Hun er den eldste, men den flinkeste!! Veldig artig gruppe.
blide flinke elever,
Den andre gruppen har skrumpet inn til to, Mihalis som er frisør og Athina som jobber i bank. Fra neste uke bli gruppene slått sammen. Mihalis vil gjerne begynne som frisør i Norge når han har lært språket godt nok,og spart seg opp nok penger.
Mihalis og Athina,
Lønninger og arbeidsforhold er såpass dårlige i øyeblikket, at det frister mange unge å prøve lykken utenlands.
Mine elever Sanna ,Viktor og Ivan er her enda. Sanna og jeg møttes i havna i formiddag,og hvem tror du serverte oss på Musses? Jo, min nye elev Kostas!!
Kostas serverer oss,

Sanna og en kelner,
Det er lokal helligdag, en av de mange Mariadagene,og hun er skyttshelgen for Hania,så alt er stengt,og det var parade ut fra domkirken i Halidon og rundt i området. Utrolig mye folk på alle kafeene etter paraden.Viktor og hans skole var med i paraden. Du kan lese om dette i fjorårets 21.11 innlegg.
paraden på vei mot havna.
Ivan har fått sitt greske pass,og kan med det bo og arbeide i Norge. Hans serbiske statsborgerskap gjør det vanskelig,så han søkte om gresk. De palnlegger å prøve Tønsberg,men det drøyer for dem å dra. Dette er fordi Sanna føler seg ansvarlig for Viktor,skolegang,venner osv. Det er jammen ikke så lett!!
Ellers holder Andreas og Kostas mine gamle elever koken,og kommer flere ganger i uka.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.

Kathara Deftera i Nea Hora