Siste dagene i oktober.

Hei igjen.
Jeg og Jorgos var på en spesiell boklansering på onsdag. Vår gamle venn Kleon lanserte sin tredje bok på Seilforeningens kafe.Det var helt fullt av folk.Det er veldig mange kulturintesserte,lesende her i byen.
Fullt av bokintresserte på Seilforeningen,

 Dette er hans tredje bok. Han skriver fra Europa, India og Hellas. Det var en spesiell kveld med gode gamle venner og fine ord. jeg kjøpte selvsagt boka og fikk en hilsen fra forfatteren.Gleder meg til å begynne på den.
en kunstnervenn av oss har malt omslaget,
Kleon ble jeg kjent med i 88 da jeg ankom byen. Han bodde sammen med norske Nanna som jeg ble kjent med på greskkurs.Vi fant hverandre,og de kjente Jorgos fra baren Faggotto. Der ble jeg også kjent med ham,og Nanna var min forlover i bryllupet vårt. Vi er venner enda,men hun bor ikke her lenger.
Kleon i midten leser fra boka.
De reiste hver vinter til India der de hadde truffet hverandre på slutten av 70 tallet. da bodde Kleon i Sverige,og hun i Norge. Kleon er fra Tessaloniki,og flyktet til Sverige som ung under juntaen. han har reist mellom Hellas og India siden den gang. Nå skriver han flotte bøker og vi er alle ganske overrasket egentlig. Kleon begynte å skrive i slutten av 40 årene,og vi trodde vel egentlig ikke så mye på ham da han sa at han skrev på en bok. Første boka kom i 2002, jammen var den god også!! Ok,han er ikke blitt hverken berømt eller rik, men han er lykkelig!!Han lever enkelt som alltid, følger sitt hjerte og bor halve året i India. Han eier ingenting og har fyllt 60!Litt av en fyr. Jeg beundrer ham, men misunner ham ikke. Heldigvis har jeg familie, hus og dyr!!Og jeg skriver jo jeg også!!

Det regner og regner. Jeg rakk både å bade og å vaske klær i går, men klærne rakk ikke å tørke. Vasket tre laken som jeg tok inn før jeg la meg før de var tørre. I dag pøser det ned igjen,og de henger over en stol halvtørre. Typisk høst. jeg skulle gå hjem fra butikken i formiddag da det satte igang med en skikkelig skur. Det regner stoler sier man på gresk. Vrehi karekles. Raining cats and dogs. Noen bedre??Regner i bøtter og spann??
regnvåt by,
Fy søren,i løpet av tre minutter var gatene i Splantzia bekker og skoene og buksene mine søkk våte. Du må jo over elveleie for å komme over til andre siden av veien. Ja,ja, godt at jeg var på vei hjem,og ikke måtte sitte et sted med klissvåte bukser og sko!!
grått og vått i Splantzia,

Jeg husker da vi bodde utenfor sentrum i Pasakaki og Stine var skoleelev og måtte over en av hovedveiene her i byen ,Gogoni,for å gå til skolen. Dette er en av de verste veiene når de øser ned,den blir til en ddyp elv i løpet av minutter. På denne tiden var paraplyer og regnstøvler ute for henne og hennes venner. De var gjennomvåte på bena før de nådde skolen,men gummistøvler? NO WAY!!!Hva kan man si?
Heldigvis er gummistøvler mote nå,og de selger de flotteste støvler med flotte mønstre og farger. Jeg hadde ikke regnet med regn da jeg gikk ut i dag,og gikk i sko.
En annen gang jeg husker,var i Sitia på 80 tallet. Det var høst, Stine og jeg hadde vært i Ierapetra,og nettopp kommet hjem. Vi gikk innom en venns butikk da regnet begynte å flomme ned i enorme mengder. Vi ventet en stund og sa ,vi venter til det stopper. Men tilslutt tok vi av oss skoene og vasset hjem igjennom gjørmete elvegater. Det fortsatte uten stans i to dager og da var hele byen rødbrun av gjørme fra fjellet over byen,sjøen brun,og flere hus rasert av regn vann!!!
Stine og jeg i Sitia, her var det gata ble til en foss.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.