Hos Bjørn og Lisbeth i Kefalas.

Tenk nå er jeg hjemme!! Sitter i min egen stue igjen. Stua er full av familien, jentene med hver sin laptop, Jorgos ser Platanias spille hjemmekamp på tv,og jeg skal skrive blogg. Trekker meg tilbake til soverommet. Åpner verandadøra, beundrer kveldlyset bak minareten og hører bølgebruset. Så deilig å være hjemme igjen etter fem dager på hotellrom.Ikke at jeg har vært hjemme i dag, stod opp og tok 11bussen til Almirida. Der ventet fetter Bjørn og Lisbeth og Elisabeth og Rune. Vi kjørte opp til landsbyen Kefalaaas(trykk på siste A).
Kart over Apokoronas
Her har Bjørn og Lisbeth nettopp fått nøklene til sitt nye feriehus. For et flott hus i flotte omgivelser!!Endelig ordnet det seg for dem, og de er veldig stolte eiere. Vi hadde en koselig formiddag. Jeg skrev om dem i bloggen fra 14 april, da var Bjørn og Lisbeth her på sitt første besøk og begynnende husjakt.Vi besøkte Elisabeth og Rune i Gavalohori sammen med Gro og Hege, også ble disse to parene jammen venner! Nå som B og L har kjøpt hus,får de gode råd og hjelp fra erfarne huseiere som Elisabeth og Rune er. Kjempekoselig for meg som førte dem sammen.
Hjelpe meg, nå har jeg både søster og fetter med feriebolig her!!Noen fler som kommer? Plass til hele familien.
Utsikt fra Kefalas,

Mine venner hadde kommet fra Gavalohori uten Shadow den flotte hunden deres( han som er en større utgave av Jack vet du), så de dro hjem til hunden tidlig.
fine krukker på terrasen,
Vi gikk en herlig runde i landbyen på denne stille søndagen i oktober. Kefalas er en stor gammel landsby, med mange gamle bygninger og flere kirker. En fra bysantinsk tid da landsbyen regnes med å bli grunnlagt,rudt 1175. Som alt annet på øya har den vært igjennom forandringer med forskjellige okkupanter,bysantinere,venetianere,tyrkere,tyskere. Dette setter sitt preg på øya og den bebyggelse.
Kefalas har en aktiv kulturforening som bl.a arrangerer konserter hele sommeren, De har også en miljøvernskole som blir brukt av skolene i området. Her bor det ca.300 hele året,men som vnlig er i Hellas ,blir husene i landsbyene beholdt innen familien og brukt i helger og ferier. Da livner landsbyer som Kefalas opp.
fra rundturen,

klematis i landsbyen,

fine små gater med gamle hus,


en av landsbyens nyere kirker fra1880
flott par.
Vi nøt et enkelt måltid på en koselig taverna Meterizi og så kjørte vi en runde på jakt etter en buss til meg. Vi besøkte Vamos,og endte opp i Almirida igjen der bussen tok meg hjem til Hania. En gammel mann som skulle med bussen,spurte meg om vi var spanske. Spanske sa jeg,vi er norske. Du og den mannen ser spanske ut sa han. Bjørn,hører du, er vi egentlig spanske i Kolstad familien? Hvem vet.Hva synes du,ser vi norske eller spanske ut?? Flere teorier i familien,sigøynere,italienere, må nok sette igang med slektsforskning nå ja!! Spanske!!
Her ser du de spanske kusiner og fetter med norske Lisbeth i påsken.
Vamos
En deilig frisk dag etter varmen de siste dagene. En hyggelig dag i hyggelig selskap,og en meget spesiell opplevelse å få besøke min egen fetter i hans eget hus!!!
Platanias  vant  1-0 over Xanti, jublen står høyt i byen nå,a lvorlige saker fotball!!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.

Kathara Deftera i Nea Hora