Halepa

Halepa sett fra Pili tis Ammo.

Den flotte bydelen Halepa sett fra sjøen.
I dag har jeg vært på tur i Halepa. Jeg liker veldig godt å gå rundt her, og å bade her ute på det spesielle badestedet de har der ute. Hvor ligger Halepa spør du vel da. Den ligger øst for Koum Kapi der borte hvor byen ender.Veien opp til flyplassen gå gjennom den øverste delen. Dette var de rikes bydel fra 200 år tilbake. Her bodde de rike og viktige tyrkerne og senere ble det bygget store flotte boliger for prins Georg som var visekonge i tiden da Kreta var egen stat, og alle diplomatene bodde her. Her lå konsulatene som passet på at alt gikk riktig for seg i denne tiden etter at Ottoman herredømme falt, og Kreta ble forenet med Hellas, fra 1890 årene til 1913. Elefterios Venezelos, denne store politiker fra Mournies utenfor Hania bygget et stor hus her da han var landets første statsminister.
På vei langs sjøen, her ligger Astra et kjent utested.
Halepa ble senere også folkets bydel og man bygget små lave hus langs kysten ,og det ble bygget garverier her ute langs sjøkanten. I dag er disse dessverre i ferd med å råtne bort mens vi venter på hva de skal brukes til. De hører til byens historie og er selvsagt fredet.
Jeg gikk utover langs sjøen hele vei ut. Det var en deilig dag og jeg gikk langs garverigata Vivilaki hvor min venninne Nanna bodde med sin mann Kleon på 90 tallet.Jeg var mye her ute på besøk de bodde tvers overfor garveriene. Her ligger det et utested med levende musikk som heter Tabakaria etter garveriene, svinger du ned her finner du en godt gjemt men veldig populær fiskerestaurant "To Thalassino Ageri" (det betyr sjø vinden). Garveriene var i brukt fram til på 70 tallet, men så ble det dårlige tider for dem og de fleste la ned.
Vivlaki gata, her bodde Nanna.

Trapp ned mellom garveriene.

Nede ved sjøen.

Spennende hus ny renovert.
Her slutter byen ,og naturen overtar.
Nytt og gammelt vegg i vegg her ute.
Her bodde Linda og familien,min svenske nabo da de flyttet fra Palama.
Jeg liker denne veien den er stille og vakker.Byens kommunale gamlehjem ligger oppe på toppen og de har flott utsikt. Jorgos tante Dimitra bodde der en stund, stor bygning med fin beliggenhet.
Gamlehjemmet.
Kouloura naturlig badebasseng!!
Rett neden for gamlehjemmet ligger bydelens naturlige badested. Det kalles Kouloura , rundingen, og det er fint å bade her. det er de lokales badested så klart.Her er det fullt av liv hele sommeren , men også om vinteren.jeg fikk meg et friskt bad med noen eldre menn, og tuslet videre.
Jeg kunne godt ha tenkt meg å bo i Halepa, har alltid likt meg her, men det ble aldri sånn for oss.
Agia Kiriaki
Kirken ved siden av TEI , høyskolen.

Utestedet Tambakaria, her spilles lokal musikk i helgene. 

Kirken er synlig i hele Halepa.

Deilig å bo ved sjøen!
Halepa har byens største kirke Evangelistria den er flott og ligger her ved siden av den tekniske høyskolen. Her er det mange studenter fra hele landet som både går her og bor her.dette har stor betydning for området.Det er populært å studere i Hania.
Det lille torget ved kirken.
Det er også populært å bygge og å bo her ute. Flott natur rett ved, nær sentrum og stille området så her blir stadig bygget.
I morgen fortsetter vi turen og ser på historiske bygninger.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene før norgestur

Hjemme igjen

Rapport fra helgen

Septembertur til Falasarna

Småprat

Første uken i oktober

Nyheter

Dødsulykke i Samaria ravinen.

Gode råd for en bedre ferie på Kreta.

Neidagen 28.oktober