Den botaniske parken og Special Olympics i Hania.

Lefteris svømmer fra Hania danser gresk dans.
Vi har flotte Alkionides meres, altså varme dager i januar.Hele byen hadde kommet ut av husene og ned i havna som vanlig er her i byen. Hania her jo tross alt 55.000 innbyggere og havna, gamlebyen og Splantzia er favorittene, bortsett fra byparken Kipos som alltid er full av folk, har en fin kafe, veldig koselig inne med peis, aviser og spill.
Utenfor den botaniske parken med mine venner fra San Martens og Egypt.
Men la oss gå tilbake i tid til juni 2011 da jeg var med som frivillig i kommunens deltagelse i Special Olympics Athens 2011. Vet du ikke hva denne olympiaden er? Det er internasjonale leker for psykisk utviklingshemmede. Helt topp, de kommer fra hver lille stat hvor noen driver med idrett for psykiskutviklingshemmede. Jeg hadde gledet meg lenge, og jeg ble ikke skuffet. Kommunen hadde organisert det helt perfekt med
 mange frivillige og de hadde med seg andre frivillige som tok seg av sine  deltagere, og en representant fra Aten som fulgte dem på reisen med fergen fra Pireus. De ble innkvartert på to hotell, ett i sentrum Kydonia rett overfor Agora i sentrum, og Avra i Kolimbari.
Jeg ble med å hjelpe dem på Kydon, passet jo meg bra siden det er 2 minutter hjemmefra.
Vi hadde Bukino Fasi, San Marino, San Martens, Nederland, Belgia,Egypt,Spania,
Mange andre byer i Hellas var med å gjeste disse idrettsutøverne for trenings og avslapning opphold i landet tre dager før lekene begynte.
Fra kvelden i Maleme.
Første kvelden var vi innvitert til et hotell i Maleme og der var det mat, dans fra lokale barn og ungdom og musikk.Det var mange med Downs syndrom, og de bare elsker å danse, de danset og danset, og skulle ha oss frivillige med. Språk var det så som så med, men det gjorde ingenting, de dro deg i armen og fikk deg med å danse! Ikke mange snakket englesk, så vi måtte få alt oversatt mellom deres hjelpere og oss. Veldig artig, tror ikke jeg har danset så mye i tre dager noen gang, selv ikke i min ungdom!
Ved inngangen til parken.
Andre dagen dro vi i busser til den flotte botaniske parken vi har litt utenfor byen på vei mot Omalos. Her hadde vi en flott dag i parken. Vi gikk i følge gjennom stien som fører rundt i parken. det er plantet trær, busker og planter fra hele Middelhavet og det står små skilt på alle plantene. Hvis du vil ha en herlig tur i stille omgivelser med utrolig spennende planter og trær, en liten dam med gjess og masse blomster, så dra til denne private parken. Det går busser fra buss stasjonen eller lei en bil for dagen. Fin tur hvis du har barn med. på restauranten har de god økologisk og mye selvdyrket mat og de selger også honning og andre lokale produkter. Det er flott utsikt herifra og er en oase. De tar inngangspenger, men det er det verdt.
Vi var ganske mange som gikk i parken den dagen!

Ved dammen.

Kø ved springen for å fylle vann.

En fin dag i parken.

Jeg skrev om parken i innlegget  fra 3.januar På vei mot Omalos.
Alle var fornøyde der vi tuslet gjennom denne naturen, og særlig ved den lille andedammen var mange av dem lykkelige. Det er mulighet for å gå en kortere vei.
Her er hjemmesiden:www.botanical-park.com
Special Olymic programmet i Hania var flott, vi tok dem med til Vamos hvor hele landsbyen var kommet til skolegården som ble brukt for denne kveldens program.Det var folkedansgrupper og mye gresk musikk. Det ble danset rundt i skolegården og det var enda et spesielt flott måte mellom lokalbefolkningen og disse besøkende fra hele verden.
Karate var hennes idrett denne søte jenta fra Egypt.

Folkedansgruppe fra Vamos med gjestene.

Også på bowlinghallen var det mest dansing!!
Vi danset hele kvelden!
Siste dagen tok vi turen til bowling hallen i Vlite nær Souda og det var kjempegøy, de fikk også de film og fikk noe å spise og drikke. En tur i havna på ettermiddagen var selvsagt et høydepunkt for alle.Siste kvelden var det en flott avslutnings fest på fotballbanen i Agious Apostolous med lokale og gjester og politikere masse dans og souvlaki selvsagt!
Fra avslutnings festen.
Frivillige og gjester i havna.

Gutta fra San Marino.Litt av en gjeng!
Alt i alt var det en flott opplevelse å hjelpe til, å bli kjent med disse menneskene , trenerne deres og hjelperne som hadde reist med dem! Hania tok på seg dette, og greide det med glans!!
Ble veldig glad i jentene fra Egypt som jeg tok meg spesielt av.
På tur i havna.

Legg til bildetekst
Ett varmt farvel i Souda da de reiste for å delta i lekene!
Vi glemmer nok aldri disse dagene. En utrolig opplevelse og veldig mye forarbeide og under tiden.