Byvandring i regn.

Tove, Lauren og Todd i synagogens hage,
På onsdag hadde jeg tre påmeldte til byvandringen, så selv om værutsiktene var dårlige stilte jeg opptimistisk til vanlig tid. Det hadde regnet en del tidligere, og det var lov å håpe at det skulle bli opphold i noen timer. Norske Tove med 17.mai sløyfe i anledning dagen og amerikanske Todd og Lauren ventet ved kontoret.
Vi satte ut i oppholdsvær og besøkte både Domkirken og den katolske kirken i Halidon før vi gikk inn i den jødiske bydelen, og besøkte synagogen. Alle disse gudshusene var åpne denne ettermiddagen. Lauren og Todd var katolikker og syntes at det var fint å besøke den katolske kirken.
inngangen til den katolske kirken i Halidon,
Det å besøke synagogen ble en ny opplevelse for alle tre. Byens synagoge er 500 år gammel og ble restaurert på 80 tallet og er delvis i bruk i dag av jøder som lever i byen, og tilreisende.
på vei ut av synagogen,

Neste stopp var souvernirbutikken som er en gammel moske med tydelige spor etter muslisk gudshus.
og det ble jo litt spesielt å besøke fire forskjellige dogmer innen religion i løpet av så kort tid.
den gamle moskeen,
Etter disse gudshusene og all historien rundt dem, gikk vi videre i Gamlebyen før vi gikk opp på bymuren.
Tove fotograferer,
Da vi var oppe på toppen i enden ovenfor Topanas, begynte det å regne. Vi ventet under den gamle inngangen til øverste festning på muren, men så sprang vi ned igjennom Topanas og ned til husene til de rike adelsfamiliene fra Venezia og ventet under tak mens jeg fortalte historien om stedet og husene der.
søkkvåte venter vi på opphold,
Tilslutt løp vi videre i trapper og gate som en elv, og søkte ly på første kafe vi fant.
Her ser du noen dyvåte turister, men vi fikk oss noe å drikke og ble bedre kjent mens regnet styrtet ned utenfor. Det var et voldsomt regn og flere turister søkte ly mens vi satt der.

Jeg fortsatte å fortelle historie, men det var nyttesløst å gå mer, så minoiske utgravninger og Splantzia ble ikke besøkt. De har fått tilbud om dette når de måtte ønske. Vi var enige om at vi kunne le av det og ikke kom til å glemme turen. Jeg har gått byvandringer i tre år, og dette er første gang turen har blitt ødelagt av regn!
Jeg sendte Tove tvers over veien til Tamam, hvor hun var fornøyd med maten( selvfølgelig!), de andre to bodde rett rundt hjørnet. Selv skulle jeg hjem og da jeg kom ned til Starbucks ved torget i havna, var det umulig å gå over, så jeg gikk rundt.
Jeg var innom kontoret til GS Tours, Jannis og Dimitris hadde vært ute å kjørt turister, og fortalte om voldsomme vannmengder i Agia Marina og Platanias.
Heldigvis var det ikke så mange oversvømte hus og kjellerene denne gangen, siden regnet stoppet tidlig nok.
I dag er solen tilbake, og vinden har løyet. Streiken som har vart siden den 16. er over og livet er tilbake til normalen.
På onsdag var det generalstreik og demonstrasjoner i gatene her. 

I den forbindelse delte bøndene ut gratis tomater til forbipasserende som en protest mot hvor lite de tjener på å dyrke tomater. Jeg fikk med meg tomter hjem, som jeg delte med naboene som ikke hadde fått.
utdeling av tomater,




























I morgen drar jeg og mannen i mitt liv på helgetur til Sitia. Vi blir til mandag. Hvis jeg får tid, så skriver jeg derfra, ellers kommer innlegget på tirsdag. Den som lever får se!! God helg til alle, med ønske om sol overalt!!


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Småprat

Hjemme igjen.

Spilia

Nyheter

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.