Sougia-Lissos- Paliohora langs E4

Nok en søndagstur tilbake lagt. Nok en del av E4 langs kysten gått av meg. Fornøyd og med lemstre ben våknet jeg opp i morges. Den vakre utsikten til kysten, de snøkledde baksiden av fjellkjeden, flott ravine, vakre antikke Lissos, et bad i det Libyske hav og hyggelig følge av ca 160 glade turgårere er gode minner å starte uka med.
Vi startet opp litt etter 8, med problemer fordi for mange hadde møtt opp. Tre busser var leid inn, men noen hadde ikke meldt seg på, og det var ikke plass til alle. Da steppet gutta fra styret inn, og kjørte folk i klubbens egne biler, en jeep og firehjulstrekker og en privatbil og slik ankom vi Sougia litt etter 10.

Grått med ikke kaldt og ingen vind i Sougia. Sist jeg var her og gikk fra Lissos til Sougia, var det august og utrolig varmt. Du kan lese om det her: http://audoymyr.blogspot.gr/2016/08/lissos-sougia.html
Her kan du lese mer om Lisssos som jeg ikke tar med i dag.
Vi la bak oss vakre vinterstille Sougia og startet tur inn i ravinen som fører til Lissos. En flokk med geiter hilste oss velkommen.
Dette er en lett ravine å gå den er kort, men vakker. Etter ravinen går man på et platå med fantastisk utsikt, før veien kryper nedover til Lissossbukta. Der hadde vi en pause ved den byzantinske kirken før vi klatret opp på neste platå og nøt utsikten derfra!

snøkledde Lekfa Ori i bakrunnen,

Lissos,
fra antikkens Lissos,

flott mosaikkgulv fra antikkens dager,
frescer fra byzantinsk periode

første pause ved kirken,

Det var overskyet, men varmt nok å gå på denne februardagen og vi skrellet av oss klærne etterhvert. Grunnen til at så mange hadde møtt opp, var nettopp været. Denne turen er for det meste uten skygge og å gå den på vinteren er flott, men regner det, er det ikke så artig! Vi hadde alle fulgt med på værvarselet og da det ble klart at det ble oppholdsvær, stilte vi alle opp klare til en ca 5 timers tur.
Vakre vinterblomster hele veien, utsikt langs kysten og en lett vei å gå gjorde turen uforglemmelig!
bakken er full av disse,

vi legger Lissos bak oss,

nysjerrige geiter,

Paliohora skimtes i det fjerne,

sola prøver seg, Krokodille halvøya kalles dette i Paliohora,

vi jobber oss fremover,
Vi stoppet ved en liten bukt for mat og vannpause før vi tok fatt på det siste stykket mot stranda Gialiskari og Paliohora. Vi har alltid dyktige ledere med som gjør dette frivillig, og bestaler for turen! En går foran, noen i midten og en bakerst avhengig av hvor mange som er med. De har walkitalkier med og har selvsagt alt av førstehjelpesutstyr og ikke minst lappesaker til ødelagte støvler/sko! På hver  tur er det noen som får en løs såle! Ikke lett å gå videre da nei.

stadig nærmere Paliohora,

Ett bad i Gialiskari var det jeg så fram til, og det var kaldt men fantastisk! Av alle som var med var vi nok kanskje 20 som hadde med badetøy og kastet oss uti.
Gialiskari i siktet!

og noen tøffinger badet,
Gutta som hadde kommet i biler, ventet oss ved Gialiskari og kjørte dem som måtte ønske det til Palihora. En del var slitne og tok i mot tilbudet med glede! Jeg foretrakk å gå og dette er grusveien som fører til Paliohora. Etter å ha skimtet byen store deler av turen, var det en deilig følelse å se den komme nærmere og nærmere.
siste biten,

framme i Paliohora endelig etter nesten 5 timer, bussene venter!

kysten vi gikk langs,

farvel for denne gang,
Vi fordelte oss på kafeer og tavernaer og litt før 18.00 kjørte vi tilbake. En trøtt og lykkelig gjeng! Batteriene ladet og stive ben. Når blir neste tur? Vi får se, kanskje i slutten av måneden for meg. De neste to helgene har de toppturer på programmet, men med all snøen må man ha eget utstyr til dette og skistaver. Ikke noe for meg det nei! Her ser du sist søndags tur, fantastiske turer i det blende hvite for entusiater!!Du kan lese mer om den lokale fjellklubben EOS her: http://www.eoshanion.gr/en/index.php?option=com_excursions&task=show_all&Itemid=10
eller på facebookgruppen:https://www.facebook.com/groups/eos.chanion/?fref=ts
Turer hver søndag hele året, påmeding online eller pr telefon, medlemskap ikke nødvendig!