Vinter på Kreta.

Vi nærmer oss desember, og går offisielt inn i vintermåned nummer en. Jeg blir spurt hele tiden om hvordan vinteren på Kreta er. Nord-europeere tror ikke at årstidene skifter noe særlig andre steder i verden. Og hva betyr egentlig begrepet vinter? Må det innebære kuldegrader og snø?
På Kreta går vi fra over 40 grader i juli/august, til ned til ett par kuldegrader i januar/februar. Regntiden er fra november til mars, og tørketiden der i mellom. I vintermånedene blomstrer det overalt og det ligger snø på  toppene, og dem har øya ganske mange av.
Snø på Ta Lefka Ori,
I desember er det stort sett greie temperaturer rundt 15 grader i gjennomsnitt, men øya er stor og temperaturene varierer. På Øst-Kreta er det varmere og mindre regn. Jeg levde selv i nesten seks år i Sitia, og vet hva jeg snakker om. Der regnet det sjelden, men aller første vinteren i 83, var det 5 grader og sludd nede i byen. I 88 snødde det igjen og det lå snø i høyden i ett par dager.
det snør i Sitia i februar 1988,
vi spiser ute på Viktorias pensjonat, Viktoria selv er med,
Men dagstemperaturen lå på rundt 10 nede ved sjøen.Men jeg har aldri følt meg så kald på kalde dager som de vintrene der på 80-tallet. Vi hadde ingen oppvarming og måtte ut for å gå på do der vi leide. Jeg kjøpte en kerosin ovn, og den stinket kan jeg love deg!! Strømmen er så dyr i Hellas, så det å ha en elektrisk varmeovn på var helt umulig. Jeg husker første vinteren på pensjonatet, da noen hadde kjøpt en varmeovn og Viktoria oppdaget det!!! Hun forbød oss dette, da strømregningen ville bli så høy at hun ikke kunne betale den.
Men sola varmet og vi gikk i t-skjorter ute, så det var bare å oppholde seg ute og bevege seg mest mulig.
I Hania hadde de begynt med oljefyr i husene da vi flyttet hit i 89, og den opplevelsen det var da vi leide vår første leilighet med radiatorer i hvert rom!!! Senere flyttet vi sammen med Jorgos, og i de følgende syv år hadde vi vedovn som oppvarming. Vi bodde i et kjøleskap, men med en flott gård, og vi oppholdt oss mest ute hele året. Jeg elsket den ovnen, den hadde også bakeovn,og jeg har aldri laget så gode boller og brød. Vi hadde tykke ullgensere på oss inne, og det gjorde ingenting. Vi satte oss ut i gården i sola og varmet oss så mye vi kunne.
Så flyttet vi til sentrum med tre jenter og en hund, og vi ville ha sentralvarming!! Deilig varmt hus, men lite sol om vinteren. Siden har vi innlagt sentralvarming her i huset vårt også. For meg er det ikke så farlig å gå med ulljakke inne, jeg lider ikke over det, men jeg nyter og elsker å kunne sette opp dører og vinduer å slippe sol og varme inn i vintermånedene. Jeg bare elsker å sitte ute i sola midt på dagen og å bade hele året. Badetemperaturen her på øya følger stort sett lufttemperaturen, men går sjelden ned til under 12 grader.men er det 20 grader i sola når du kommer opp og du klær deg godt etterpå, er det bare deilig synes nå jeg da!!
januarbading i Agious Apostolous,

flott på strendene om vinteren,
Samtidig elsker jeg å se på de snøkledde toppene, gå på fjellturer i snø, husk at det er 58 topper over 2000 meter!!! De snøkledde toppene er jo Kretas varemerke, selvom ikke charterturistene aner det. Vi har så flotte fjell her, og de høyeste toppene ligger i Rethimno, Psiloritis 2454 m.o.h.i fjellkjeden Idi, og Pahnes i Hania på samme høyden.
sånn ser det ut fra byen,

mye snø i fjor vinter,
Kreta har alt om vinteren, kalde vinder, opptil orkan, ofte storm, solfulle, vindstille dager med 20 grader, blomster og grønt, snø og masse regn.Husk at lokalbefolkningen som bor i høyden har vedfyring, bor ofte i stenhus og er vant til at det er omtrent samme temperatur inne som ute, de går uansett i ullklær og klager sjelden. de vet at de blir innsnødd hvert år og er forberedt.
dyrene må ha mat uansett,

landsby i fjellet,

snømåkrene er alltid klare,

fra sist vinter,
Menneskene i byene derimot klager alltid på kalde dager, og bor i trekkfulle leiligheter som er umulige å varme opp og på grunn av høye hus, kommer ikke sola til. Vi har hatt noen vintre med kuldegrader og snø i lavlandet, vi hadde sånne vintre i
fra Omalos 2003,
2003, 2007 og ifjor hadde vi ekstremt mye storm og mye nedbør på få timer. det regnet inn i de fleste hus, og det falt utrolig mengder snø i høyden.
1. nyttårsdag i havna etter orkan,

vanlig syn her om vinteren,
Jeg elsker det, jeg bytter ikke ut dette med norsk vinter igjen. Ok, jeg reiser snart oppover for en måneds juleferie med barn og barnebarn, men da lengter jeg hjem til sola og blomstringen!!
februar ved fyret,


det blomster i gården i januar,

en stille vinterdag,
Altså: Vi har omtrent vær som en dårlig nordisk sommer. Mange sier at deres greske venner sier at det er veldig kaldt om vinteren, ja grekerne ser på begrepet kaldt på en helt annen måte enn oss. Det meldes om ekstrem vær ved 5 varmegrader, og heter arktisk kulde når det er ett par minusgrader!!!
De vet ikke hva arktisk kulde er!! Greske mødre, og særlig her på Kreta, klær opp barna som om det skulle være iskaldt ute hele vinteren. Du ser greske skolebarn med svære jakker på armen i solvarmen på vei hjem fra skolen hele tiden.
anemonene blomstrer fra desember til mars,

Ektor på tur i februar,
Vet ikke om jeg fikk med alt, men ja, det kan være kaldt inne i murhus uten oppvarming på det kaldeste dagene. ja, det kan regne i dagevis i strekk, det blåser veldig og ofte hele året og det senker jo temperaturen kraftig. Trekkfuglene kommer og vi elsker dem!!
vinterbesøk,
Ja, sola varmer og det er grønt!!!!!!!
fra 1.juledag i Therisso,

fin natur i januar,

juletreet

Skal du bo her eller besøke øya om vinteren, så vær klar over dette. Finn oppvarmet hus, ikke bruk strøm til oppvarming for mye, det blir dyrt, og vær forberedt på storm og vannrett regn, sol, varme, grønt, appelsiner, sitroner og blomster!
rosene blomstrer hele året,
sitroner,


















God vinter uansett hvor du bor.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Nyheter

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Imbros ravinen

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.