Nyheter



Gratulerer med dagen til alle nordmenn. Selv feirer jeg ikke den norske nasjonaldagen her på Kreta. Bare en sjelden gang har jeg vært med på 17. mai-feiring. En gang i Ierapetra i begynnelsen av 80-tallet, da en norsk lege, hadde en norsk barnepike og de inviterte meg og Stine på 17. mai fest. Vi tok bussen dit bort fra Sitia og ble med på taverna med andre norske. Norske flagg og kake var det og jeg syntes at det var flaut husker jeg. En gang sist på 80-tallet, hadde vi besøk fra Norge uken rundt den 17., og de leide bil og vi skulle kjøre rundt på selve dagen, med norske flagg på bilen! Så ut som en ambassade bil og var ekstra flaut! Det har nok blitt noen enkle middager og en kake på dagen avhengig av besøk fra Norge. Men i dag tar jeg det med ro med feiring.
Hva leser jeg så i dagens avis? Jo, norske turister i bil, nektet å stoppe i veikontroll utenfor Agios Nikolaos på Øst-Kreta. De kjørte videre østover der de møtte en politiblokade ved Pahia Ammos, som de kjørte rett inn i!!! De ble naturligvis arrestert. De feiret nok bare nasjonaldagen tenker jeg, med litt ekstra alkohol fra morgenen av.
Ellers leser jeg at det er nye strenge regler for parkering og solsenger på Elafonissi-stranda. Det er bare 180 solsenger å finne der nå, 90 på den ene siden som tilhører den ene kommunen, og tilsvarende på den andre siden. Det er ikke tillat å parkere nede på stranda mellom sedertrærne lenger, men på nye parkingsplasser lenger oppe. Man må altså gå lenger og må regne med å ikke finne solsenger der lenger, hvis man da ikke er ekstra tidlig ute, eller bare heldig. Dette er gode nyheter for naturen og miljøet og har vært et krav i mange år. Det vil selvfølgelig føre til masse sure turister som forventer å parkere rett ved stranda og å finne solsenger med parasoll. Men altså, miljøvern får endelig gå foran turismen!! BRA. Det har lenge vært en varm potet og det har vært utallige kommunemøter om saken. Dette stedet må vernes, ikke ødelegges!
tidligere parkering på Elafonissi,





det er lov å bruke hodet,
















Det samme gjelder Balos, denne vakre lagunen som ødelegges av turismen. Her er det forslag som diskuteres, men om det kommer til å gjelde fra i sommer, det gjenstår det å se. Jeg håper. Bare 100 parkeringsplasser oppe ved Balos, 300 nede ved begynnelsen av halvøya, Kaliviani og minibuss som kjører besøkende opp. Selve lagunen er foreslått stengt for mennesker, bare stranda blir mulig å besøke og mindre tid på stranda av de besøkende fra båtene. Forbedring av stien opp til festningen på den lille øya, og færre solsenger på stranda. Lagunen er i fare med over 2.500 besøkende pr. dag i sesongen. Jeg håper fornuften vinner og inntektene av turismen kan komme i annen rekke. Jeg vet at dette er vanskelig, men det går an!

















Det er valg snart, på søndag, og alle lokale representanter og politiske parti holder valgmøter. Det blir spennende å se hva resultatet blir.
Denne helgen var det en alternativ turisme festival nede i havna. Alle små og store aktører var tilstede med en stand. Det var alt fra fjellklatring, kano, sykling, fotturer og andre typer alternativ turisme. Dette var den første gangen det ble arrangert og det vil sikkert hjelpe på samarbeidet mellom de forskjellige aktørene, om ikke annet. Både Strata Tours og GS Tours var tilstede. Jeg var innom på formiddagen lørdag, men da var få av dem der. Her er noen av mine bilder og bilder fra kvelden:






Kommentarer

  1. Hei jeg er så enig i det du skriver. Naturen må beskyttes. Den blir utsatt for en enorm slitasje. Hvis det ikke blir satt en begrensning går det desverre galt.
    Og feiring av 17mai. Jeg bare rister på hodet😣Takk for interessant beskrivelse av situasjonen.. Ha en god kveld fra en iskald Bergen

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.