Nyttårshilsen fra Kreta

1. januar 2023 

 Da har vi gått inn i det nye året, 2023 og lagt det gamle bak oss. Hva drømmer vi om i året som kommer? Hva husker vi fra året som gikk? Personlig synes jeg 2022 var et godt år, siden vi endelig kunne reise fritt, ta i mot besøk, håndhilse og klemme igjen. Det føltes som å bli frigjort, slippe munnbind og redsel for smitte. Jeg vet, pandemien er ikke over, men vi fikk friheten tilbake.... Krigen i Ukraina har preget oss alle her i Europa og den ga oss redsel og sorg. Jeg drømmer om at den slutter snart, nå i det nye året. Jeg ønsker fred for menneskene der og at soldatene fra Russland kan reise hjem, i live. At alle mødre som sitter og er redde for sønnene som er i krigen, kommer hjem, at flyktningene kan reise hjem igjen. Hvorfor må disse krigene starte? Hvorfor kriger de egentlig? I Syria har de hatt borgerkrig i en evighet, og det har skapt et flyktningproblem i Europa og det er fullt kaos her i landet med papirløse som ønsker seg en bedre, tryggere hverdag, men ingen vil ha dem. Ingen vil ta i mot syriske flyktninger.... Jeg drømmer om at denne konflikten kan ta slutt, at freden endelig kommer tilbake til et utslitt, ødelagt Syria. Jeg drømmer om at Palestinerne kan få lov å leve i fred. Jeg drømmer, men jeg har også stor tro på at det gode kan vinne til slutt. Jeg har nettopp lest en bok-serie om Ramses 1 av Egypt. De kriget hele tiden med nabolandene og okkuperte land. Minoerene kriget, i alle de årene menneskene har levd, kriger de mot hverandre, eller menn har kriget er vel mer riktig å si. HVORFOR? 

Jeg tror på Dråpen i havet,  Amnesty og deres arbeid, på de ikke-statlige organisasjonene som kjemper for menneskene, leger og sykepleiere som tar av sin fritid for å hjelpe frivillig og alle som jobber for fred og frihet. Det skulle vært flere frivillige. Det er lyspunktene i mørket, de små lyktene som lyser i mørket, en hjelpende hånd, et måltid mat, gratis advokathjelp.

Rent personlig husker jeg et år hvor jeg traff barnebarna, barna, familie og venner, både her på Kreta og på mine Norges-turer. Det var så fint å treffes igjen. Alle som kom på besøk i Uglehuset, etter to år, alle som gikk på tur med meg ute i Maleme. Turene jeg hadde med norske turister i oktober. Endelig et normalt liv. 

Noen bilder fra året som gikk:

















Vi mistet vår kjære hund Jack, men fikk en stedfortreder, Choco. Jack var gammel og syk, Choco er ung og full av liv, men begge tisset / tisser på gulvet!

gode gamle Jack,

nye søte Choco,













Kattunger kom, Dexter var her i sommer og Snø flyttet til Norge, hvor han trives og er bestevenn med Dexter. Kattungene vokser og er noen fine brødre som lever i Uglehuset med Jorgos og trives med det. Lille kullsorte Velvet, er den nye tilskuddet i kattefamilien hans.

liten kattunge leker med halen til en redd valp,


 


Snø med Michelle på Kreta,

                                                      De to dyrene har blitt gode venner.
Jeg fylte 65, det føles plutselig gammelt, jeg kjenner at jeg er blitt eldre. Jeg klarte å gå ned 12 kilo i 2022 og nå er jeg fornøyd med vekten og håper å holde meg der en stund. 

I går hadde jeg årets siste bad i badetrappen, det var vindstille og sol, litt kaldt vann, men magisk! Nyttårsaften ble en rolig affære med meg og Jorgos og alle dyrene i Uglehuset. Det var fyrverkerier her også, i 5-10 minutter, akkurat passe. Choco var ikke redd, men kattene var det. Jeg trenger ikke fest på nyttårsaften lenger, men det er jo hyggelig å prate med familien på nettet. Guttene mine er på fjellet og de var glade og blide og tullete som vanlig, med filter på Facetime og tullprat. Sånn skal det være. Jentene hadde besøk av en gresk venn som skal være hos dem over helgen. Alt vel.

I byen ble det feiret med sang, musikk og fyrverkerier. Se bilder fra avisen her: https://www.haniotika-nea.gr/ta-chania-ypodehontai-to-2023-fot/

I dag regner det litt, men vi fikk oss en morgentur på stranda, helt tomt, stille og deilig.




Jeg håper på mange gode dager i 2023, at helsa holder for hele familien og at det blir mange besøk og mange turer, både med og uten nordmenn på ferie! Jeg ønsker meg en sommer full av besøk og turer til gamlelandet.

Jeg håper og ønsker at de som er syke må få lindring og hjelp, både mine venner og ukjente. De som sliter med kreft og andre tunge sykdommer må få krefter til å kjempe videre......

De varmeste tanker og ønsker for det nye året til alle mine lesere her i bloggen. Jeg er dypt rørt og glad for alle jule og nyttårs hilsenene jeg har fått. Alle de gode tilbakemeldingene på innleggene mine i året som gikk, tusen takk skal dere ha. Jeg kjenner meg ydmyk og glad for å kunne være til glede og nytte med bloggen. Jeg fortsetter å skrive selvfølgelig!! Vi tar en dag av gangen, en time av gangen. Vi får leve i øyeblikket og ikke drømme om noe som kanskje kommer senere, eller frykte noe som kanskje aldri kommer til å skje. Lykken er i de små øyeblikkene, i hverdagen vår, ikke bare på de store dagene. Måtte det nye året bringe mye lykke og fred. Jeg vet at dagene er fulle av utfordringer, problemer, smerter, frykt og angst for mange av dere. Mitt ønske er at dere lærer å se det lyse i livet og ikke bare det mørke, negative. "Klag ikke under stjernene etter lyse punkter i livet", sa Henrik Wergeland. 


Varm nyttårs hilsen fra Kreta.





Kommentarer

  1. Godt nytt år Aud. Takk for at du deler dine tanker. Eg ser fram til mitt opphold på Kreta når april kommer. Håper vi kan
    treffes der. Har fått ordnet meg et billig pensjonat
    Candia Hotel på Når Hora.

    SvarSlett
  2. Godt nytt år. Vi må kunne få til et treff i april. Det er bra på Candia, mange norske bruker det.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Nyheter

Aprilsøndag i havna

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag