Tur til Gavdos

Jeg er tilbake på Kreta etter en liten utflukt til øya Gavdos Γαύδος, som ligger sør for Kreta. Dette er det sørligste bebodde stedet i Europa. Jeg hadde hatt en drøm om å dra til øya i alle år, men Jorgos ville aldri bli med. Han er redd for å bli værfast hvis det blåser mye og det ikke går båt. Gavdos kommune inviterte til et mosjonsløp på øya, det første. Katerina leste om det og vi bestemte oss for å melde oss på. Kommunen tilbød gratis påmelding og reise til og fra med fergen og buss til og fra Sfakia Σφακιά, eller Hora Sfakion Χώρα Σφακίων. Området heter Sfakia og landsbyen Hora Sfakion. Her i byen sier vi bare Sfakia. Her er bilder av billettene mine:

i Sfakia,

Vi tok bussen tidlig lørdag morgen sammen med mange andre som skulle være med på løpet. Vi fikk gratis billetter og fergebilletter i Sfakia. Turen gikk innom Loutro Λουτρό, Agia Roumeli Άγια Ρουμέλη og deretter over til Gavdos. På torsdager og fra juli, går det båter direkte fra Sfakia.

vi forlater Sfakia,

Loutro,

havna i Agia Roumeli,

her kommer ravinen Samaria ned,

Lang tur og mye bølger på vei over. De aller fleste lå rett ut med lukkede øyne.

Vel framme ventet Maria vår vertinne på oss med jeepen sin. Jeg hadde bestilt hos henne i mai, da vi meldte oss på, fra en liste med telefonnummer. Jeg valgte det nederste på listen og vi endte opp på det beste stedet synes vi da! Hun er 81 år og tilbringer hver sommer på Gavdos. Hun bygde seg et steinhus for 30 år siden med stein fra området rundt.

Etter hvert bygde hun på to rom til utleie, ett nede og ett på taket. Hun leier ut gjennom kjente og prøver ikke å finne gjester. Her er opplysningene hennes: Maria Stilianoudaki  00302823042386,  00306945170171. Du finner henne ikke på nettet.
 Maria var selskapssyk og vi satt oppe hos henne på den fine plattingen hennes og pratet. Hun tar seg godt av gjestene sine. Det bodde en familie på fem på rommet oppe. De var også med på løpet på søndag, alle sammen, de tre barna også. Maria passet på oss alle sammen!! Hun elsker Gavdos og venter familien på besøk utover sommeren.  Om vinteren bor hun i Hania. Hun har barn og barnebarn i byen.

overalt finnes hennes kunstneriske glede,

Hun lagde kaker til oss og bød oss stadig på noe. Hele huset og uteområdet er fullt av håndarbeider og kunst hun selv har laget. Spennende og interessant hus og kvinne! Vi koste oss masse. Huset ligger oppe på en høyde bak stranda Sarakiniko Σαρακίνικο , stranda med flest tavernaer og rom på øya. Den ligger oss like ved havna Karave Καραβέ.
fra rommet vårt,

håndbroderte putevar,

oppe hos Maria,

vi hadde uteplass utenfor rommet,

utsikt fra huset,

Vi gikk ned til stranda og spiste og badet der, veldig fint og enkelt. Ingen luksus men veldig koselig. God mat og god stemning. Sesongen har ikke riktig startet og her hadde de nettopp åpnet. Det ligger også to små butikker der.

hele tiden så vi Kretas sydkyst rett i mot,

Vi gikk tur ved solnedgangen og det er fullt av sedertrær der, spesielle og fine lave trær. Masse sterkt lilla timianplanter over alt.

Rent vann, ren luft, ikke en solseng eller strandparasoll å se, herlig!

siste dagen badet vi her ved klippene,

deilig skygge fra sedertreet,

Øya har mange fine strender du kan finne hvis du kjører og så går det siste stykket. Du vet disse perlene av noen strender med vakker natur og rent vann.

Vi hadde ikke bil og vi hadde andre prioriteter. Vi skulle slappe av, bade og nyte på lørdag og ut og løpe på søndag.

Her er noen bilder fra Kastri Καστρί, som er hovedstaden på øya:

med utsikt til Kreta,

her mates det katter,

Jeg skriver et eget innlegg om arrangementet og hjemreisen neste gang jeg skriver.

Øya byr også på mange turstier over hele øya og mye historie fra minoerne for tusenvis av år siden og den er nevnt i Bibelen. Apostelen Paulus seilte ved kysten av Gavdos i en storm da han seilte til Roma på misjonsreise. Araberne okkuperte øya det 9. århundret, og senere var det en del av Romerriket og det Bysantiske riket.

Mandag dro vi hjem igjen alle som hadde deltatt, 150 med venner og familie og mange andre som hadde vært på pinseferie på Gavdos. Mange ligger i telt på strendene her i uker eller måneder. Spesielt folk fra Aten og andre store byer. På båten over var det en mor med datter som skulle ligge i telt i to måneder!

Jeg kom hjem til nyfødte kattunger, Chanel Jorgos katt hadde fått fire små. Desssuten var det den store syltetøydagen hos oss på tirsdag. Vi har aldri hatt så mange plommer noen gang! Nå er kjøleskapet fullt av syltetøyglass!