Nyheter

 


Vi er inne i første uke i juni og sommeren er på vei. Det er deilige sommertemperaturer her nå og sjøen blir varmere for hver dag som går. Om ikke lenge stenger skolene over det meste av Europa og da kommer barnefamiliene nedover. Senere er det fellesferier i juli og august, med fullt av turister over alt, både greske og andre. Foreløpig er det nokså stille og her ute i Maleme er det som alltid rolig. 

I går var jeg så heldig å få besøk av Hilde og Morten som jeg ble kjent med i forbindelse med min første byvandring, det var 10.mai 2014. Siden den gangen har vi truffet dem hver gang de har vært på Kreta. Søsteren til Hilde, Ellen hadde en leilighet nede i havna, der moloen starter og der pleide de å bo. Siden vi da var i nærheten av hverandre, ble det til at vi så dem mye. Så solgte Ellen, jeg kjøpte huset i Maleme og så kom koronaen. De har endelig etter tre år kommet seg ned igjen og tok turen hit ut i går. Vi hadde en kjempefin dag med tur til stranda og deilig lunsj på tavernaen  Αμαρυλλίδες Amarillides.





Dette er et fint sted med god mat og nydelige omgivelser på stranda i Maleme ved Pirgos Psilounerou. Her ute er strandsengene gratis og det er rolig på stranda.

 

Jeg har en tur på søndag og etterpå drar jeg til byen noen dager. Neste helg er det pinse her i landet, og jeg og Katerina har meldt oss på et løp på øya Γαύδος Gavdos. Kommunen der arrangerer for første gang et mosjonsløp, 7 km og 1 km for barn. Det er gratis deltagelse og gratis reise med lokalbussen og fergen til Gavdos. Buss og fergeselskapene er sponsorer. Dette er en måte å få folk til øya og å få lokalbefolkningen og barna på øya til å delta. Det blir gøy og så kommer jeg meg endelig til Gavdos. 

På søndag er det igjen et løp i byen som heter Βενιζέλεια Venizelia, sist søndag var det et internasjonalt friidrettsstevne på stadion og en uke etter er det altså gateløp.

Jeg trodde at vi slapp munnbind på bussene, men det viser seg at jeg tok feil. Jeg vet ikke hvor lenge dette påbudet vil vare, vi får se.

De siste dagene hørtes det smell og husene ristet og vinduene klirret. Det sto om det i avisen, hva kom det av? Det var ikke jordskjelv og helt tydelig menneskeskapt, siden det kom med noen minutters mellomrom. Mange ringte inn til avisene og til kommunen for å rapportere. Jeg både hørte og kjente det her i Maleme også. Høyst sannsynlig var det militærøvelser med skyting av noe slag, men det har ikke kommet noe offisielt svar. Det er ikke første gangen dette skjer og folk synes det er merkelig.

Jeg leser om en finsk turist som gikk til politiet på flyplassen i Hania og rapporterte om stjålet mobil og kort. Politiet gjorde en rask undersøkelse og fant kjæresten hans som han reiste sammen med. Hun fortalte at hun hadde tatt fra ham både kort og mobil fordi han var så full og ikke ville reise hjem. Hun forlot ham der og håpet at han kom etter!! Etter det jeg leser, kom han seg hjem.

En annen mann, brite, var så full på flyet til Kreta at han kastet opp over sidemannen og laget kvalm. Flyselskapet ringte politiet og de geleidet ham av flyet. Jaja, ingen god ide å drikke seg full i forbindelse med reising!

Det er lagt fram planer for oppussing av  utendørs svømmebassengene i Nea Hora. Her har det lenge vært nødvendig med fornying og dette er et anlegg som blir brukt daglig, hele dagen hele året. Svømming er veldig populært og veldig mange barn får opplæring og blir svømmere. Hania har gode resultater i alle grener, også vannpolo og synkronsvømming som er populært her.

planene for oppussingen,










Forøvrig er det nye arkeologiske museet åpnet ute i Halepa. Man tar Halepa bussen ut, eller går langs sjøen mot Halepa og tar av til høyre etter Hotel Halepa. Jeg håper å få meg en tur dit veldig snart.


God pinsehelg til alle utenfor Hellas og god helg til alle.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Hjemme igjen.

Spilia

Nyheter

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.