Malemetur med nordmenn

 


Siden jeg skrev her i bloggen min om turer i området rundt Maleme, har flere meldt seg på til tur. I går hadde jeg gleden av å ha med meg to par på tur. Britt og Geir, Synnøve og Tor fra Ålesund. De hadde alle vært med på mine byvandringer i Gamlebyen i Hania og tenkte at en tur i Maleme ville være spennende. De valgte å gå runden om den tyske krigsgravlunden og vi hadde en fin tur. 

Det var en varm dag uten noe særlig vind, og vi jeg møtte dem på busstoppet litt etter 18. Vi hadde en grei tur opp til gravlunden, hvor jeg fortalte dem historien om Kampen om Kreta, sånn i raske trekk. De kjente ikke til detaljene rundt kampene fra før. 



Britt, Geir, Tor og Synnøve

toppen av den minoiske graven,

På veien gikk vi innom den sen-minoiske graven som ligger der midt inne i olivenlundene. 







Vel oppe lot jeg dem lese og informeres om kampene og fallskjemhoppene ved den fine nye utstillingen som er satt opp.













Litt lenger opp er det mer informasjon og de var interessert i dette.


 





Vi tok veien bak gravlunden den er fin med mye utsikt og den går rett opp til høyde 107 som har et minnesmerke, et kors fra Kampen om Kreta, restene av en bunkers og en liten kirke. Her pågikk det kamper 20. og 21. mai 1941.







 








Så ruslet vi gjennom oliventrærne ned til Maleme igjen.



det plukkes mandler.

De var fornøyde med turen, hadde lært mye nytt og fått fine opplevelser.

På onsdag blir det ny tur med noen venninner, men da tar vi en landsbyrunde. Rapport følger.......

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.