På tur til et vinterlig Omalos

Utsikt fra Ksiloskala mot ravinen og De hvite fjellene,

I går tok vi turen opp i snøen, som det heter her i byen. Man går nede i gatene og ser opp på de hvitkledde toppene og får lyst til å oppleve snøen på nært hold. Men det er ikke bare bare. Det må være dager etter at det har snødd mye, men med plussgrader og veien må være måket. Dessuten må det ikke være utsikter for nedbør, så man ikke blir innesnødd underveis.  Vi ville ta med tre norske kvinner som overvintrer her opp i snøen og spesielt til Omalos. Siden vi ikke har vinterdekk her på øya, og vi ikke har kjettinger, måtte vi være forsiktige. Brøytebilene, (ja vi har dem i fjellene på Kreta), de lokale som bor og har dyr i høyden og noen få som har 4 hjuls trekkere, bruker kjettinger.

Vi valgte altså å dra i går etter mange dager med mye nedbør. Vi så snøen da vi kom opp i høyden, ved landsbyen Lakkos.

Vi hadde med oss Wibeke, Rannveig og Kjerstin i bilen opp. De storkoste seg med naturen og utsikten underveis.

Her er noen bilder fra bilen det siste stykke før Omalos:

Vi stoppet helt i begynnelsen av Omalos-platået ved hotellet Neos Omalos Hotel og fikk i oss mat og drikke. Vi satt ved peisen og nøt lokalt geite og lammekjøtt, horta og kalitsonia.

nordmenn på Omalos i januar, Kjerstin, Wibeke og Rannveig

Så gikk vi damene en tur langs veien mot Ksiloskala, der Samaria ravinen starter, mens Jorgos kjørte videre og sjekket forholdene.

en av brøytebilene

Wibeke fotograferte oss,

Han plukket oss opp etter en stund. Ja, det var litt kaldt, noen plussgrader, og vi syntes ikke det gjorde noe å ikke måtte gå helt opp til Ksiloskala. Der fikk vi en flott utsikt og fine bilder. Dette ligger en del høyere og det var nesten null, så vi kom oss fort ned igjen mot lavlandet.

På hjemveien kjørte over Seliniotikos giros, der veien fra Omalos møter veien til Sougia og Hania. Vi tok veien rett ned mot Maleme, og der satte de av meg, mens Jorgos kjørte damene til byen.

Jeg leste i avisen da jeg kom hjem, om seks biler som hadde kjørt til Katharo-platået ved Agios Nikolaos på torsdag kveld. Fire av bilene ble sittende fast underveis da det begynte å snø voldsomt. De ble reddet ut på morgenen, etter å ha tilbrakt natten i bilene. Og i dag skriver avisene om mange som ble sittende fast underveis til Omalos på grunn av is på veien. Det var nemlig en kald natt og frost langt ned. Solen hadde ikke tint isen enda. De kom seg nok ned, men jeg er glad vi valgte rett dag og fikk en strålende rundtur. Vi hadde 5 grader her nede i natt og flere kalde netter er i vente, men når det er sol, er det bra midt på dagen. Dette er normalt for årstiden og det er viktig at det blir liggende snø på fjellene hele vinteren. Fjellklubben EOS sin hytte over Omalos er vanligvis åpen hver helg hele vinterhalvåret, og hver dag ellers. Denne helgen er det ikke åpnet på grunn av is på stien opp. Det er ikke brøytet opp dit, så man må gå opp i snøen. De starter nybegynnerkurs med telemarkski fra februar der oppe i helgene som vanlig. Mange barn og unge i fjellklubben melder seg på.

I dag har jeg beundret de hvite toppene mens jeg fikk meg et kaldt bad i sjøen. Det er det jeg liker ved Kreta, store kontraster.

litt kaldt vann i dag,

Omalos ligger omtrent midt i bildet.