Nytt fra Hania


 


I går kveld gikk jeg en tur i havna for å se på julebelysningen. Jeg hadde sett bilder og visste at båtene hadde fått lys på, som i fjor. Det var et vakkert syn og det var ikke bare jeg som var ute og fotograferte på denne fine kvelden. 































Personlig synes jeg det er ok med julebelysning fra 1. desember. Jeg er ikke så glad i jul fra oktober, det ødelegger litt for meg, jeg liker jul i desember. Juletreet foran Agora vil vel snart bli tent med musikk og dans som vanlig er de første dagene i desember. Treet er satt opp, men ikke tent. 

Det splitter nye treet på plassen bak moskeen i havna, var tent i akkurat mange nok minutter til at jeg fikk tatt bilde. Byens befolkning er opptatt av hvor mye dette nye treet kostet, i hvert fall i følge lokalavisen.

En annen ting som lokalavisene er opptatt av om dagen, er hvor det ble av kri-kri geitene som bodde i byparken Kipos. De forsvant en natt, og ingen har foreløpig svart på hvor de ble av. Dette var bestemt på forhånd i bystyret, alle dyr skal fjernes fra Kipos. Parken skal igjennom en oppgradering og dette har vi jo ventet på. Dyrene hadde ikke optimale levevilkår, og denne ville geiterasen lever jo bare her på øya, og i Samaria naturpark. Folk er opprørt fordi de elsket å se dem og å ta med barn i parken for å kikke på geitene. Spørsmålet er vel om det er dyrene eller menneskene man skal ta hensyn til her. Jeg stemmer for dyrene, men det hadde vært bra å vite hvor de er nå, og at de har det bedre.

tomt der Kri-kri geitene var,

I går ble foreningen mellom Kreta og Hellas markert, som hvert år den 1. desember. 1. desember 1913 skjedde dette med det kretiske flagget som ble tatt ned, og det greske flagget som ble heist opp ute på Firkas i havna. Hvert år blir det holdt en gudstjeneste i Domkirken og så blir det greske flagget båret fra kirken og ut til Firkas hvor flagget heist.


 Her er en video fra i går:


 

En ganske dårlig nyhet er at det er funnet et tilfelle av omikron-varianten av covid-19 nettopp her i Hania. En  greker som bor i Johannesburg og er på juleferie her, er smittet med omikron. Foreløpig er ingen smittet i hans omgangskrets. Smittenivået ligger på oransje her og bortsett fra Rethimno som er rødt er øya oransje. Det er nå innført vaksineplikt for alle over 60. Fra nyttår blir det en bot på 100 euro for hver måned som uvaksinert. Er dette riktig? Jeg vet ikke, men nødvendig hvis sykehusene skal ha plass til nye koronasmittede som må ligge i respirator. Det er altfor mange døde av korona og det ser vel ikke ut som det stopper nå.

Ha en fortsatt god uke og adventstid.



Kommentarer

  1. Takk for vakre julebilder fra Chania! Koselig å se! God advent til deg!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Nyheter

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.