Mine turer i 2018


Hei, nå nærmer jo sesongen seg, og jeg planlegger årets turer.

Nytt av året blir at jeg ikke setter opp Halepaturer hver fredag, det var ekstremt dårlig oppmøte. MEN den som vil på Halepatur , kan enten ringe kontoret til GS Tours: 0030 2821043243 eller kontakte meg, og avtale tur. Jeg går så gjerne, men det blir bare etter avtale i år. Det er en ca. 2 timers tur ut av sentrum, og ut til bydelen Halepa, med all dens historie fra 1820 årene og til i dag. Vi går langs sjøen, og turens lengde varieres etter behov. Spennende og annerledes tur for de som liker å gå litt og se andre deler av Hania.
fint i Halepa,

vi går ut til garveriene Tabakaria,
ved den russiskinspirerte kirken i Halepa,
Dessuten vil vi gjøre det samme med byvandringene i juli og august, da oppmøtet er veldig lavt. Det betyr altså ikke at man IKKE kan få seg en tur. Jeg stikker nok av til Norge en tur på denne tiden av året, vet enda ikke NÅR.
Ellers er det ikke nødvendig med påmelding på onsdager, men veldig greit hvis vi vet om noen kommer! Antallet spiller ingen rolle.
vi går i smugene,
utenfor Domkirken,
på byen "balkong" med flott utsikt,


og oppe på muren,

Uken 9.-13. skal jeg til Sitia, så da blir det ingen turer.
mye god mat,

og god stemning,
Jeg legger om ruten på byvandringen som jeg alltid gjør, men tar samme taverna som i fjor. Billig, god lokal mat, i hyggelige omgivelser her i vakre Splantzia for de som måtte ønske det. 10 euro pr.person for måltidet, uten drikke, menyen er bestilt på forhånd, vi spiser mezeer.
alle er velkomne på turene i Gamlebyen,
Byvandringene er ikke krevende, og vi har hatt med folk i rullestoler, på krykker og med staver. jeg legger opp vandringene etter de fremmøtte! Barn er hjertelig velkomne, og de fleste synes faktisk at det er gøy.
Prisen er 20 euro pr. person og 15 for barn.
Vi går fra GS Tours kontor i Episkopou Chrisanthou 37 i Gamlebyen nør havna,klokken 17.00.
Her er informasjon fra siden til GS Tours, under Fabulous Crete: https://fabulouscrete.com/tour/the-locals-walking-tour-of-chanias-old-town/

Turene med bil ut av byen til området Apokoronas, vil gå på mandag formiddager. Dere må melde dere på så vi vet hvor mange som skal være med og hvor dere skal hentes, siden transport er med i turen. Vi blir kjørt til landsbyen Douliana, som ligger etter Kalives i Soudabukta, og det er enten Dimitris eller sønnen Jannis, eierne av GS Tours, som kjører oss i en av deres fine vaner. Er det mange påmeldte, bruker de minibuss. Her er informasjonen som ligger ute på Fabulous Crete: https://fabulouscrete.com/tour/douliana-almyrida-nature-walk/

Derfra går vi ned til Almirida, ca 1 1/2 time i avslappet tempo, med besøk i hulekirke og masse tid til fotografering underveis. Turen er variert og med lite oppoverbakker.
fra Douliana,
underveis til Almirida,

ved hulekirken,

flott utsikt mot fjellene,
Nede i Almirida er det mulighet for en dukkert hvis været er bra og folk ønsker det, og så blir vi hentet og kjørt til den lille landsbyen Fres for lunsj på torget der hos Maria. Hun har en liten taverna, og serverer hjemmelaget lokale retter. Her kan man også stikke bort til det danske paret Kirsten og Jørgen som driver med glass rett ved torget på et besøk.
vi spiser i Fres,

hos Kirsten og Jørgen,
Prisen for hele turen er 48 euro, transport til og fra hotell/bolig og mat+ vin er inkludert i prisen.
Hvis du vil på en tur litt utenom allfarvei, oppleve tre landsbyer, gå litt, bade og se deg rundt, er dette en passende tur. Vi må riktignok ha noen påmeldte, da det ikke blir tur hvis det bare er 1 påmeldt. Vi henter etter 09 og er tilbake i 15-16 tiden avhengig av hvordan dagen forløper.
Jeg lagt ut arrangementer på min Facebookside om turene mine. Siden heter: Bloggen Hverdagsliv på Kreta.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Småprat

Hjemme igjen.

Spilia

Nyheter

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.