Tanker rundt koronaviruset.

Gården min,
Jeg sitter her i gården min i Hania og tenker. Alle tenker mye i disse dager, i disse koronavirusdager. Et helt nytt ord, en helt ny situasjon som vi aldri hadde kunnet forstille oss. Vi så bildene fra Kina, men det var liksom så langt borte, ikke Europa, ikke vår verdensdel. Men i våre dager er alt bare en flyreise unna. Vi så bilder fra Nord-Italia og ble mer urolige, men allikevel håpet vi at vi skulle slippe unna.
Men her er det altså dette forhatte viruset, i våre land, i vår by eller på vår øy som i mitt tilfelle.
Det aller første sjokket over at dette kunne hende oss har vel lagt seg, og vi må lære oss å leve i en form for unntakstilstand enn så lenge. Ta vare på oss selv, for å beskytte de som er i utsatte grupper og for at ikke helsesystemet skal bryte fullstendig sammen. Det hjelper ingen at vi får panikk, kjøper inn alle masker som helsepersonell har bruk for, handler inn utrolige mengder dopapir, brød, andre dagligvarer. Her ser jeg bare at dopapir er mangelvare, helt uforståelig.
Ok, vi må la være å reise, vi må holde oss hjemme, eller i hvert fall begrense kontakten med omverden, det er kjedelig, men det må vi tåle! I dag har vi nettet, med masse underholdning, vi har Nettflix med masser av timer med serier og filmer. Vi kan spille brettspill med barna, ringe til venner og familie, prøve å gjøre det beste ut av det. Her på Kreta kan vi også være ute, gå tur eller sitte ute på kafe med stor avstand til de andre foreløpig. Kafeene stenger kanskje snart de også.
For fellesskapet, for å redde oss selv og de andre må vi være tålmodige og holde avstand. Det er mange som har grunn til å være redde i disse dager, de fortjener vår respekt, ikke bare eldre, men tusenvis av mennesker med kroniske sykdommer.
Økonomien  blir igjen hardt rammet, i alle land og i alle klasser i samfunnet dessverre.
Jeg var hos hudlegen i dag for å følge opp terapien mot neglsopp, og det var nye strenge regler. Bare en av gangen på venteværelset og alle måtte vi vaske hendene med desinfeksjonsmiddel heldigvis. Ingen vet hvor lenge legene får fortsette å holde åpnet.
Her i landet er alle arrangementer avlyst, og som før nevnt alle skoler og barnehager stengt siden onsdag. Personlig føler jeg meg trygg på at den greske regjering gjør hva den kan for å begrense viruset. Kirken har også tatt grep, og folk tør nesten ikke å gå ut, og fyller ikke akkurat kirkene.
Jeg er selvfølgelig engstelig og mest for barn og barnebarn i Norge. Men nå blir alle tre hjemme, etter de nye strenge reglene som er innført. Mange tanker som svirrer rundt i hodet og holder meg våken om natten.
Jeg har blitt så lei av alle disse nyhetene om viruset, alle tallene på syke, døde og smittede, jeg blir kvalm og tenker at det er bedre å holde seg unna folk mest mulig, følge reglene og skru av tv. Sånn kjenner jeg det, media skremmer oss, men god og konsis informasjon er helt nødvendig. Vi må vel lære å ikke ta i mot all info om alle tilfeller og alle dødsfall, tenker nå jeg da.
Selv drar jeg ut til Maleme, der har jeg ikke omgang med noen, og blir utover uka tror jeg. Jeg tar hunden og Jorgos passer kattene og plantene her hjemme.
En liten ting til slutt. Mange kommenterer mine innlegg på facebookgrupper med en drøm om at de kan fly til Kreta i løpet av våren, om det er trygt å fly hit. Som situasjonen er, er heller spørsmålet om Kreta kommer til å tillate fly fra Skandinavia å lande her. Som en øy blir vi jo smittet av dem som kommer hit enten med båt eller fly. Vi er alle i samme båt, millioner av mennesker hadde planlagt en reise i påsken, i mars og i mai, meg inkludert. Sannsynligvis må vi alle holde oss hjemme. Det blir trist og kjedelig, men tryggere for alle. Unnskyld meg, men vi vil helst ikke at noen kommer hit med smitte. De tre tilfellene som er bekreftet her på øya nå( Iraklio), har vært på reise, eller kommer fra et annet land.
Jeg ønsker å nyte våren, gå tur, bade, lese og prøve å holde hodet kaldt, ikke få panikk. Selv har jeg jo astma, er over 60 og bør passe meg.
vår på muren,



Varme tanker til dere alle som sitter inne og er redde. Jeg legger ved noen bilder fra byen de siste dagene, som en trøst til oss alle! God helg på tross av alt.

Kommentarer

  1. Så klart, Aud, vi feirer påsken hjemme og reiser ikke til Kreta. Håper alle andre som hadde tenkt seg sørover, droppet dette. Vi har jo også fått beskjed fra myndighetene om å kutte reiser både innlands og til utlandet inntil videre.
    Vi håper dere holder dere friske og unngår smitte. Vi er veldig forsiktig her, er jo begge i risikogruppa. Så håper jeg dere får en trygg og flott vår.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk det samme til dere Kari. God helg og hold dere friske!

      Slett
  2. Fine tanker Aud!!! Vi elsker Kreta,folket og våre greske venner. Vi bare gleder oss til å komme ned igjen til alt vi setter så pris på. Men vi må være her hvor vår familie er i disse usikre tidene og ta vare på våre. Og vi som nå har så mange tilfeller av smitte, skal ikke utsette vårt kjære Kreta med dette. Sees senere!!!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.