Lørdagstur i Maleme

Jeg sitter her i gården min og nyter stillheten i Maleme Μάλεμε, og tenker på gårdsdagens tur. Nå er det flotte turforhold med oppholdsvær og noen og tyve grader i luften.
Jeg har en lang høst og vinter foran meg til å fortsette å utforske området bak Maleme videre. I sommerhalvåret er det for varmt til de lange turene, men jeg har jo gått på kjente veier, både alene og med andre. Tusen takk til alle som var med på turene her ute.
Jeg startet altså opp med å gå opp til Xamoudohori Ξαμουδοχώρι, som jeg pleier.

ikke spiselige, men fine,

bjørnebærblomster, 

Xamoudohori,

bambus langs veien, 






















Men så tok jeg en helt ny vei og gikk gjennom den bitte lille landsbyen Mariana, Μαριανά, hvor jeg møtte en mann på traktor, noen landsbyfolk og disse kalkunene;



Veien var en kjerrevei som svingte seg opp og ned i landskapet, og det var mye vegetasjon langs veien. Bjørnebær, kaktusfrukter, granatepler, druer, oliven, avokado, sitrusfrukt, eikenøtter osv.
bjørnebær,

granateple,

kaktusfrukter,

oliven,

avokado,

nærbilde,

appelsintrær,

nesten modne oliven,

eikenøtter,

















lokal olivensort,

drueranker,
Landskapet er åpent og vakkert, med utsikt til alle kanter og veldig lett å gå.

Polemarhi nær Tavronitis,

utsikt mot fjellene

Blahonerotissa i det fjerne,

lett vei å gå,


                                                                         



 Denne veien går fra kystveien og opp til Nea Roumata på vei mot Sougia. Den går langs det uttørkede elveleiet som i vinter gikk over sine bredder og ble til en monsterelv som "spiste opp" jord, trær og broer.

eukolyptus trær

Jeg tok ganske snart av og opp til Vlahonerotissa, Βλαχωνίτισσα en gammel kjenning fra mine turer.
                                                                                                                                                 

eldgammelt oliventre,

og gamle eiketrær,




















oppe i landsbyen,
















Derfra var det bare å gå på gamle kjente veier ned til huset i Maleme.

Denne turen frister det å prøve igjen, og det er mange flere landsbyer lenger borte som jeg ikke har gått til enda.......
Jeg har gått mye med turister i denne sesongen, og jeg elsker det, men å gå i eget tempo er topp! Å stoppe når en selv vil, sitte på en liten bro, eller ved en liten kirke og bare lytte til fuglesang er deilig synes jeg.

Kommentarer

  1. Flotte og inspirerende bilder og tekst. Er det mulighet for lunsj i landsbyene du går til?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! ja i Vlaheronitissa er det en taverna.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.