Maleme i juli


Jeg har tatt helg i Maleme igjen etter Norges ferien min. Her slapper jeg av til sikadenes bråk i trærne her rundt huset. Spurver, duer og svaler holder hus her, og det er nok av lyder. Jeg har "rømt" fra byen og dens lyder av biler, motorsykler og folk på kafe. I Splantzia, den bydelen jeg bor i, er det fullt av folk døgnet rundt for tiden. Kafeene er fulle, og det er mange turister i alle utleie-leilighetene, husene og på hotellene. I august ble det enda flere.
Bussen går hvert kvarter og er full på vei utover, men etter Platanias er det roligere.
Her ute er det så stille, og du skulle ikke tro det var juli egentlig. Rundt huset mitt er det veldig stille, stillere enn vanlig siden skolen er stengt.
I går kveld tok jeg med min trofaste venn Jack på en aftentur i nabolaget.


Legg til bildetekst

kapersblomst,

Maleme i det fjerne,

kapers overalt nå,
















































Tørrere enn tidligere, masse kapersblomster mellom oliventrærne, og flott blomstring ved kirkegården. Her var det oppussing på gang.

























rosaglød fra solnedgangen over fikentreet,

Det streifer meg at den drepte amerikanske kvinnen ble funnet her i nærheten, men hun ble ikke drept her. Journalister fra hele verden er her og skriver, og vi er smertelig klar over det negative det fører med seg for et rolig område som dette. Politiet driver undersøkelser, og vi får håpe den/de skyldige blir tatt fort.

















Nede ved stranda, der turistene er, er det fullt på de hotellene som er og folk holder seg til bassengene. Vi har en reggaekafe/bar med bra musikk og fotball på tv om kvelden også.
På stranda er det noen solsenger her og der, men overfylt er det ikke.
gratis solsenger, men man bør kjøpe noe å drikke,





livredderen på plass,
J















Jeg synes jo at det er deilig jeg da! Og det er så mye plass for alle som vil være på stranda uten å leie parasoll, men bruke sitt eget.
Noen spør på Facebookgrupper om stranda i Maleme er fin, og andre svarer nei. Alt er vel relativt, Elafonisi er en vakker strand, men for overfylt i sesongen. Jeg har mange favorittstrender, men nå elsker jeg å ta med meg strandstolen min og sette meg under et tre på stranda her.
Fredelig og rolig, fine tavernaer med lokal mat hvor grekere spiser og bassenger som er åpne for alle hvis bølgene er for store.
tavernaer langs veien,

lekeplass ved tavernaen Maleme,

Wave, eller Kima Κύμα, 

Perasma,Πέρασμα, fin taverna med god mat,
Neste uke kommer barnebarna og jeg er veldig spent på hvordan de kommer til å trives her ute.......
I morgen er det tilbake til byen igjen, familien, undervisning, byvandring og ravinetur kaller. Men i dag tar jeg det med ro.
Fortsatt god helg.

Kommentarer

  1. Ja, god mat både på Wave og Perasma. Spiste på førstnevnte da jeg var der i juni, men ble lei meg over å se forfallet rundt det vesle leilighetshotellet Flisvos som jeg fikk vite ikke skulle være åpent i år. Håper de får det "opp og stå" igjen. Fortsatt lykke til med ditt nye sted. Jeg er sikker på at også barnebarna vil trives der. Fint i Maleme. God sommer fortsatt!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Nyheter

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.