Hos fysioterapeuten Manolis.

Noen bilder fra en tur i havna i dag, og litt tekst sånn i all hast.





Altså jeg går til behandling for et eldgammelt problem med nakken (like gammelt som meg selv omtrent).
Hele livet har jeg gått til fysio og kjedet meg.
Her i byen har jeg prøvd ti og alle er forskjellige. Noen fysioterapeuter er tause og det føles litt ubehagelig. Andre har mange pasienter og alle ligger på hver sin benk, i små avlukker eller rom og terapeutene flyr mellom oss. Hos noen er man alene, noen er moderne utstyrt med musikk og duse farger. Denne gangen går jeg hos en gammel fysioterapeut som også er lokalpolitiker for de konservative, Nea Demokratia og gammel fotballspiller.
Jeg får ti behandlinger som jeg betaler 15 euro for, staten betaler resten. Neste måned kan jeg få ti nye behandlinger. Jeg klager ikke på prisen!!
Han har ikke pusset opp siden han startet opp på 80 tallet, og har hatt en hjelper, Rena, like lenge! De jobber i et stort rom, med tv på full styrke, og starter opp klokken åtte, før politikeren behøver å gå bort på rådhuset å jobbe litt der.
Jeg går dit hver morgen klokken ni, og da er det full rulle, med 5- 6 personer på forskjellige steder med varmelamper, ultralyd, laser, MR trommel eller massasje.
Masse prating både om politikk, været, barn og barnebarn og mer politikk!!
Gresk tv starter opp klokken syv med politiske diskusjoner og nyheter!
Det kommer en eldre mann, kirios κύριος (herr) Dimitris før meg, han sliter med ankelen, hadde brukket den. Han er tålmodig og stille der han sitter med laser eller ligger i trommelen.
Κύρια fru Georgia er fra Bulgaria og passer på en gammel dame. Hun har vært 30 år i byen, bor hos forskjellige eldre som hun passer døgnet rundt og sender penger hjem. Hun har 20 kilo for mye og strever med ryggen, men klager voldsomt over at hun har vondt her og der! Litt tung å prate med.
Kiria Maria passer sine tre barnebarn, tvillinggutter på to og en fem-åring, og trenger litt service mens barnebarna er i barnehagen og førskolen!! Tøff dame med humør og morsomme historier.
Kostas har hadde brukket håndleddet og driver med opptrening hver morgen. Han skravler i vei og diskuterer masse politikk med Manolis. De ler av politikerne på tv, og sladrer masse om lokalpolitikerne, særlig borgemesteren. Jeg holder munn, er direkte uenig med dem.
Dette er tiden da alle foreninger, lag, og grupper samles og holder kopi pitas κοπή πίτας som det heter. man samles til mat, vin, dans og så en kake som deles i biter som deles ut til alle. Den som får mynten, flori, vinner noe. Lokalpolitikerne passer på å bli invitert eller bare stille på så mange som mulig hver helg i januar og februar og smisker med folk. De passer på å bli fotografert sammen med andre politikere, og avisene er fulle av bilder. Sånn prøver de å få velgere.
Det er snart lokalvalg og alle prøver å lage lister og finne en passende kandidat til borgemester, så denne politikeren jobber også hardt om dagen med å finne en gruppe som passer ham å bli valgt inn igjen.
Som du forstår, som alltid kjedelig og tidskrevende, men her skjer det ting, folk kommer og går, sladder, skravling og tv på full guffe.
Rena og Manolis krangler som et gammelt par, hun kaller ham en gammel surrebukk, og han sier at hun må gå til legen og sjekke hørselen siden hun ikke hører det han sier! De er uenige om hvem som skal ha ultralyd, varmelampe eller i MR -trommelen. Ja,ja sier hun, du er sjefen, men du tar feil!
Han kommer og går, mens hun holder fortet. 30 år har hun vært der. Fin på håret og i nye skjørt hver dag. Snill og flink er hun.
Hellas og grekere, her får man et innblikk!
Jeg kjenner at det løsner i nakken og skuldrene med behandlingen, men nå har jeg skrevet nok, ellers blir jeg stiv igjen!


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Småprat

Spilia

Nyheter

Kathara Deftera i Nea Hora

Hippiene på Matala stranda.

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.

25.mars gresk nasjonaldag