Tilbakeblikk på 2018

Fra Maleme, mitt nye fristed
Vi er inne i et nytt år og ser tilbake på det gamle. Jeg husker at det var et godt år rent generelt for landet økonomisk. Sakte, veldig sakte roer økonomien seg. Den jevne greske familie merker ikke så stor forskjell, men det ser litt lysere ut. Før jul fikk mange pensjonister tilbakebetalt et beløp (kutt i pensjonene) som regjeringen mener var urettferdig. Jorgos fikk også en sum, og ble veldig glad. Alle monner drar, og kuttene har vært barbariske.
Det er blitt innført en ny lov om at alle forretninger MÅ ha kortterminal, og skattebetalerne for skattelette ved bruk av kort over en viss sum. Alt dette hjelper til bedre kontroll og mer moms.
Vinteren var ikke særlig kald, og vi fikk for lite nedbør, så det ble problemer med vannforsyningen på høsten. Det regnet noen ganger like mye i løpet av et par timer, som på en måned, med katastofale følger. Husk at Kreta trenger vann når du klager over regn i ferien!
stranda i Agii Apostoli etter flommen,
Sommeren var normal, men det var dessverre noen store katastrofale branner både en dødelig( 100 til dags dato), og en uten dødsfall i Hania-regionen. Det er alltid tragisk med store branner og ekstra tragisk når så mange mister livet og hundrevis mister hjemmene sine.
fra brannen i Mati,
Situasjonen for flyktningene her i landet ble bare verre og verre i 2018. Det kommer fremdeles båter hver dag, og leirene er overfylte og helt uutholdelige. Ikke tro at problemet er løst, hverken for hver enkelt individ, eller for Hellas og folket her.
All ære til dem som risikerer livet for å redde dem, og alle som jobber frivillig for å hjelpe i den vanskelige hverdagen. Tre fiskere, en albaner og to egyptere som reddet flyktninger fra å drukne, fikk oppholdtillatelse og offisiell takk av statsministeren. En annen fisker som sto på for å hjelpe til, døde i høst, og det var stor sorg på øya der han levde. Mange flyktninger og frivillige fortalte om ham på nyhetene.
På personlig plan har det vært et godt år. Jeg startet jo året med store plager med magen og fikk heldigvis hjelp. Med riktig diett og medisiner fikk jeg kreftene tilbake og kunne glede meg over livet igjen. Når man får vite at det ikke er dødelig, føles det så mye lettere. Så klarte jeg å brekke håndleddet helt selv, men etter 40 dager kunne gipsen tas av igjen. Ja,ja sånn er livet. Jeg har hatt masse besøk i året som gikk både av gamle og nye venner og av slekt og familie helt til i romjulen, så jeg klager ikke!!
I mai dro jeg til Sitia med min ungdomsvenninne Sidsel, som besøkte meg da jeg bodde der med Stine på 80 tallet. Det ble en fin ferie, vi tok bussen og bare koste oss.
Sidsel i Sitia,

Jeg har fått nye elever, har fått en 4 måneders jobb på en språkskole 4 elever 2 timer i uken. Morsomt men litt slitsomt synes jeg. Jeg har noen gamle og noen nye elever på Skype og sånn går hverdagen. En timer eller to med undervisning turer med hundene, ta et bad og lese bøker når jeg kan. Sånn har det vært i året som gikk.
Jeg fant drømmestedet i Maleme og har hatt mye glede av det fra september av. Jeg har nytt å gå på flotte turer og å utforske området og jeg har bare nettopp begynt.
familie,

Katerina,

og venner fra Norge på besøk i Maleme,

Et gammelt ønske dette, å ha en "hytte", et fristed å dra til når jeg vil og kan. Nå har vi fikset opp huset og det er klart for å brukes av andre også. Huset kan leies fra nå av hvis noen vil bo i Maleme fra en dag til et par uker.
besøk i Maleme,

blir koselig inne også,

Familien har det bra, og jentene i Norge jobber alle tre. Det største barnebarnet startet på skolen( hvor ble tiden av?), og en ny gutt kom i den greske delen av familien vår. Lille Spiros vokser og har det bare bra. Fire små gutter har det blitt. Vi koste oss sammen i sommer, både her og i Norge. Det er så viktig for en bestemor og klemme på de små, bade, leke og dra på turer sammen.
vi koser oss med is,

greske og norske gutter og mammaer,
med tante Tonia,

Jeg hadde et flott år med byvandringer fra mars til januar!! 164 har vært med fra Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, England, Irland, India, USA, Hawaii, Australia. Fra 4 til 85 år. Nord-Gudbrandsdalen Videregående skole, St. Hanshaugen seniorsenter, Blindeforbundet på Sørlandet, blinde,svaksynte, rullestolbrukere og krykker, har vi hatt i 2018. Vi tenker på en ny vri på byvandringen, stay tuned!!!

til Halepa med rullestol,

ungdommer fra Nord-Gudbrandsdalen Videregående,

med engelskmenn i Halepa,

og i Agora,

gamle og nye med på tur,

blinde og svaksynte fra Kristiansand,

rekordstor deltagelse

St. Hanshaugen pensjonister i Splantzia etter turen,

utenfor kontoret til GS,

Jeg hadde med pensjonister fra Svalbard på tur, det var kjempegøy og jeg lærte masse av dem! Var på flere turer med briter og for første gang fikk jeg være med på vinsmaking også. Det var turer til Kournas, til go-kart bane, og den botaniske parken og jeg lærer alltid noe nytt.
Store Norskes pensjonister i Vouves,
På turene Douliana/ Alimirida/ Fres har 89 vært med, noen for 2. gang, og en var med for 3.gang! Helen ble med, min gamle venn fra Sitia i 1983!!
Jeg er så fornøyd å glad, og håper at dette nye året blir like spennende og morsomt med nye utfordringer og positive folk.
unge og eldre er med!

bilen til GS med Dimitris,

guiden selv i Douliana,

Torill kommer til Fres og treffer Maria for 3. gang

med brukket hånd og regn , men blide folk i Almirida,

med Jannis og Maria fra desember turen,
fra Douliana,

vi spiser i Fres,

ved hulekirken,

Helen og jeg i Fres
Jeg tenker at det å sitte her på Kreta, hete Aud , være 61 fra Røa i Oslo, skrive blogg og så treffe blogglesere på turer her, er veldig spesielt. Jeg tenker at jeg har det godt, at 2018 var et flott år.
Så håper jeg at dette nye ubrukte året blir enda bedre!!
Hva ønsker jeg? Jo at jeg skal orke å gå like mye, har turer med spennende folk i alle aldre fra hele verden. Treffe dem som leser det jeg skriver. Kan man ha det bedre?