Turismens pris.

fra Kastelli høyden, et ekte nabolag,
Jeg tenker, og tenker. Naturlig nok vil du si. Ok, jeg tenker på dette med hva turistene ønsker, hva de vil se og oppleve, og hva vi gir dem. Skal vi gjøre alle steder folk drar til om til turistmaskiner, eller prøve å beholde det originale, det tradisjonelle? Det er det flere typer turister, og mange typer turisme. Vi har de reisende, de som faktisk reiser rundt i verden for å oppleve den, se virkeligheten. Og de klassiske turistene som reiser på ferie for å være turister, hvile, bade eventuelt delta i ferdig opplegg. Hvert enkelt menneske har sine behov, sine ønsker. Noen velger full pakketur, noen med all-inclusive hotell, noen leier seg inn i en leilighet eller rom i et stille nabolag, noen leier en luksusvilla med svømmebasseng. Noen eksempler på typer av ferier du har muligheten til på en øy som Kreta, eller hvor som helst for den saks skyld.
Jeg skriver dette innlegget ikke for å dømme, eller fordømme. Ikke fordi jeg vet hva som er "riktig". Mitt spørsmål er: Hva ønsker dere å se, å oppleve? Hvis dere ønsker en velpolert, nyoppusset fasade, et sted hvor alt er lagt tilrette for turismen, så blir jo det opprinnelige borte. Et sted hvor maten blir laget for turister ikke for lokalbefolkningen og prisene blir deretter. Byer hvor det bare bor turister i noen dager av gangen? Hvor alle gatene er pittoreske og med nymalte fasader? Jeg forstår at folk leier ut til turister for å tjene mer penger, men jeg ser det negative i denne voldsomme utviklingen som er i gang i hele Europas storbyer.
koselig selv om det ikke er så polert,
Jeg ser at mitt eget nabolag, her i Splantzia hvor mannen min er vokst opp, hvor min svigermor og min manns tante bodde, blir polert og "ny". Jeg har jo bodd på Kreta siden 1983, og fulgt med på utviklingen. Og dette nabolaget har jeg besøkt i alle år. I gaten der vi bor er nettopp et "nytt" utleiehus, et airbnb, som vi kaller dem, ferdig, etter ett år med støy og støv. Det ser fint ut, og er en luksusvariant.
det er det gule huset,
Virkelig flott hva de har fått ut av dette lille huset. MEN, for oss er det et men. En kveld da jeg hadde lagt meg og skulle sove, hørte jeg en amerikaner som gikk rundt i gata vår og ropte inn i telefonen, han snakket på facetime eller Skype og jeg hørte også svarene han fikk." Oh, I am in a place called Kaina, in Greece, and we stay in this poor neighborhood with small houses. Look, you see my house and the other small houses? You can see the other houses? Yes, the house is awsome, lets go in." Jeg prøvde jo å sove, men det er andre klokkeslett i USA og det å rope på gata etter midnatt er jo også vanlig i Hellas i ferien.
Her kan du se det flotte lille huset fra airbnbs annonse:
https://www.airbnb.com/rooms/26144921?locale=en
Det er stadig nye fjes i gata vår, men vi rekker ikke bli kjent, rekker ikke mer enn å hilse.
Vi bor i en liten gate hvor nesten halvparten leies ut til korttidsleie. Dvs, at vi er få naboer igjen, og dette koselige smuget, hvor alle satt utenfor husene med kaffekoppene og skravlet, nå er en sommergate for turister. Vi har stadig nye nysgjerrige turister, de bor et par dager bare og hilser forsiktig. Ikke noe galt i det, men det føles litt trist. Jeg har vært ute med fotoapparatet i nabolaget, og fotografert litt.
gata vår,

naboene leier ut og flytter til datteren,

til korttidsleie dette også
I en radius av hele kvartalet, blir hus kjøpt opp og pusset opp for korttidsleie hele tiden. Vi er snart i mindretall, vi fastboende. Min venninne Katerina er blitt hevet ut av leiligheten og flytter denne uken. Leiligheten skal pusses opp, og gjett hva? Gjøres om til airbnb. Trist. Veldig trist.
I Minoosgata hvor lørdags markedet er , er nesten alle hus blitt små hotell. Problemet oppstår hver lørdag når folkene kommer klokken 06 for å sette opp bodene, og gaten er full av leiebiler! Det står skilt overalt om at lørdag morgen er det gatemarked og alle biler må vekk, men nei, det ser de ikke. Hver lørdag selges frukt og grønnsaker rundt parkerte biler, og fortvilede turister kommer seg ikke ut før etter 15!! Sånn er det, nye hotell og utleie hus, nye problemer med bilparkering!
nye forhold på gatemarkedet,
Jeg leste i avisen i går at tallet på Airbnb utleie på Kreta har økt fra et par tusen for noen år siden, til over 20.000 det siste året. Jeg har nevnt det før, følgene er at vanlige folk med lave lønninger ikke finner bolig. Her kan du leie noe hvis du liker å leie et helt hus i den gamle byen.
lite nytt hotell,

nyoppusset hus,

de fleste husene her leies ut til turister,

her pusses det opp,

























Vi vil gjerne at folk skal komme, vi vil gjerne at dere bor i nabolaget vårt, at dere spiser på tavernaen i vårt nabolag, men må alt bli så luksuriøst? Så polert?
Vil dere ikke heller oppleve det virkelige Kreta?
Mange vil nok det, og leter etter det. Andre vil heller bare på ferie og ha det bekvemt og alt innenfor rekkevidde.
Jeg tenker at utviklingen går for fort, og at det er en fare for at det ekte blir polert bort.
Alle turistmaskinene har en gang vært stille fiskelandsbyer. Alle gamle byer rundt om bør vel ikke bli en eneste suvenirbutikk, eller turistrestaurant?
Vi ser det her, den lokale maten blir turistifisert og fordyret, og dere vet ikke hvor dere skal finne det "ekte", det hjemmelagete.
Nede i havna i Hania er det lurt å prøve små smug og sidegater, eller gå til høyre og finn noe lokalt og enkelt hvor grekerne spiser. Gjerne små spisesteder rundt 1866 plassen hvor stedet ikke er nyoppusset, men maten hjemmelaget og rimelig. Prøv souvlakiplasser rundt i byen der grekerne spiser, de er best!
Unngå innkastere, prøv små landsbyer utenom Platanias, Stalos og Agia Marina. Ikke vær redd for å prøve noe du ikke har prøvd før, spis lokalt og drikk lokale brusmerker og øl i tillegg til vinen. Prøv små butikker med lokale produkter i stedet for Lidl, for eksempel.

Kom for all del, men oppsøk det ekte og ikke den polerte luksusvarianten sier nå jeg da!
På mine reiser rundt i verden, og i Hellas, har jeg bare oppsøkt små ekte landsbyer, og fått oppleve noe tradisjonelt.
Jeg tenker at dere må tåle å se det fattige, umalte huset som folk bor i mitt i det flotte " nye". Hils blidt på de som sitter utenfor husene sine. De setter pris på det vet du.
umalt hus, hyggelige naboer,
Turismen er her for å bli, sånn er det. Og bra er det for veldig, veldig mange. Noen egg blir jo alltid knust i en omelett, bare det ikke blir for mange!
God ferie enten du ferierer i Norge eller i utlandet. Er du på Kreta, så nyt det upolerte. Det finnes alternativ turisme, turer utenfor allfarvei. Det finnes masse å se å gjøre som enda ikke er spolert. Støtt opp om de lokale kjøpmennene, tavernaene og kafenionene langs din vei, så de ikke legger ned. Besøk en liten landsby og godta den den har å tilby. La oss håpe at turismen ikke ødelegger Kretas sjel!!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Småprat

Hjemme igjen.

Spilia

Nyheter

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.