Julisøndag

Familietur til vakre Stavros med pappous, mormor, Stine og guttene. Vi kjørte avgårde på formiddagen, og koste oss veldig på denne barnevennlige, vakre lokale stranda. Nære sentrum som den ligger er den et yndet sted for familier fra byen. Vi bader i Koum Kapi og Nea Hora til hverdags, men en tur opp på Akrotiri en søndag, er topp!!

På søndager i juli er det naturligvis ganske fullt, men det blir sjeldent overfyllt. Vi koste oss i vannet og tok det med ro. Jorgos er ikke den store badehelten, og har bare badet ett par ganger hittil i sommer, og vi fikk ham ikke uti på Stavros.
Denne stranda ligger fint til på halvøya Akrotiri hvor flyplassen ligger, og burde besøkes. Det går busser dit også, ikke noe problem.
Filmen Zorba ble spilt inn der i 1964, og stranda bærer jo preg av det enda. Den eldste tavernaen heter Zorbas og du finner bilder fra filmen på kafeen ved stranda.

koselig taverna med god mat,

noen må alltid mate kattene,

og noen spiser ikke, men vil ut å gå!

Vi spiste på Zorbas som vanlig, ikke alle spiste. Lille Sebastian på 2 spiser nesten ikke noe, men drikker en masse, så han fikk en appelsinjuice. Daniel fikk pizza. Etterpå kjørte vi til flyplassen hvor barnevogna til Sebastian endelig hadde kommet fram. Den kom ikke med flyet på tordag og Norwegianfly til Hania går det ikke hver dag!

På kvelden tuslet vi en tur i havna som så mange andre, både lokale og turister. Vi gikk innom Zorbasplakat utstillingen og fikk enda en dose Zorbas og Stavros.
Splantzia søndag kveld,

utstillingen er fram til 30. nede i havna,

bilder fra filmen,

mor og sønn i havna,

Vi satte oss på Al Canea ved marine museet og koste oss med is og milkshake, er det ferie, såer det ferie!!

Været gjør som det vil, og etter heten og vindstille, har det regnet og vært uvær i nesten hele landet. De kaller det medusa fenomenet.Her hadde vi gråvær, vind og småregn i dag, helt uvanlig for årstiden. Noe tilsvarende er meldt for i morgen. Hmm, vi fårta hver dag som den er. I morgen kommer Tonia med Dexter, hvis ikke flyet blir kansellert da, de flyr med Norwegian. Vi gleder oss," The more the merrier!!"
Jeg håper at noen kommer til onsdagens byvandring og det ser jeg fram i mot!