Elafonisi- Kedrodasos

Fra Kedrodasos,
Søndagstur til Elafonisi er topp!! Vi tok hundene med i bilen og kjørte ut til Hrisi Akti hvor Helena og Bernie bor, og hentet dem. Turen over var like fantastisk som hver gang. På denne tiden av året er åssidene gule og naturen i blomst.

Vi stoppet for en kopp gresk kaffe og urtete, og nøt en pause i en oase som ligger like etter ravinen , tunellen og Topolia, på nedsiden av veien.
Helen hviler i hengekøye,

deilig pause,
Husker bare ikke navnet dessverre. Her er det mulig å overnatte, fullt av frukttrær og de hadde to små hunder som ble kjent med våre.
Så kjørte vi ned til Elafonisi og parkerte der. Jorgos gikk ned på stranda, og resten av følge gikk E4 til Kedrodasos. Det er en forholdsvis lett vei, omtrent en 30-40 minutters gange litt avhengig av hvor vant man er til å gå på sånne stier med mye stein, og hvor mange bilder man tar!!
kart over området og E4 til Paliohora,
vi forlater Elafonisi,

her starter E4

E4 merking hele veien,

Elafonisi i det fjerne,

hundene bader underveis,

Helena og Bernie vandrer,

kan være litt store steiner for små hunder,

du kan se hele kysten bortover,
Du kan se hele kysten bortover mot Paliohora, og turveien går jo hele veien dit. Her starter E4 som går hele veien rundt sørkysten til Sfakia.
Turen til første strand ved Paliohora tar omtrent 5 timer og så kan man gå på veien til Paliohora ett par timer til.
sedertre,

salvieplante i blomst,

sedertreskogen i det fjerne,

beskyttet område,
Men altså, vi bestemte oss for å gå det korte stykke til den vakre, stille lille lunden med sedertrær.Bernie fortalte meg at han har reist verden rundt, vært på alle fem kontinenter, men dette var det vakreste stedet han hadde vært på!! Gjett om jeg ble glad for at jeg tok ham med!! Det er jo heller ikke vanlig med sedertrær på Kreta, men her vokser det altså en liten skog av dem, og det er et spesielt sted uten bilvei.
Vi badet i det klare vannet og hvilte under trærne før vi gikk tilbake igjen. Hundene svømte masse og Jack var tøff og hoppet fra de store steinene!
stille og vakkert,

Vi møtte på en gruppe fra EOS, den lokale fjelllklubben som hadde gått hele veien. Det var nokså varmt, og min lille hund Ektor hadde noen problemer med stien på tilbake veien. Han var varmt, sliten og litt lei og stoppet opp. Da kom en vandrer til hjel og bar ham over!! Hele veien tilbake hadde de to funnet tonen. Ektor stoppet opp, og han bar ham over!! Veldig rørende synes jeg.
Det var jo pinse og mye folk i området, men ikke en sjel på strendene i Kedrodasos. Deilig.
Jack og mange vandrere på vei til Elafonisi,
Jorgos ventet på oss ved bilen, og det var tid for mat. Vi spiste på den første tavernaen som ligger på veien ut fra stranda, Panorama. Her liker vi oss, de har god hjemmelaget mat, selv om prisene er litt høye. Vi spiste salat, geit, souvlaki og boureki og var kjempefornøyde. Iskald øl til varme sveitsere og hundene nøt skyggen og masse vann.
på vei opp til Panorama,

flott utsikt til stranda,

Vi stakk innom det gamle og flotte klosteret Hrisoskalitsa som ligger like ved, og jeg viste dem rundt. Klosteret er fra 1637 og navnet, Gulltrappen, har de etter tradisjonen fra den øverste av de 98 trappene, som var av gull. Gullet ble visst solgt under tyrkertiden!!

den 98.trappenvar av gull,

vi klatrer opp,

kirken på toppen,

munken hviler i skyggen,
Vakkert sted med fred og ro for sjel og sinn!!
Dette er rapporten fra vår søndagstur, ikke den tradisjonelle dagen på stranda Elafonisi men like bra, om ikke bedre synes vi!!