Translate

Translate

Translate

lørdag 14. januar 2017

Vintertur langs strendene

Vakker dag og vakkert landskap,
I går våknet jeg til strålende sol og tenkte at nå er det endelig tid og mulighet for en lengre tur med hundene. Kanskje mulighet for et bad og plukke anemoner. Jorgos kjørte oss ut til Agious Apostolous og så gikk vi innover og hjem som vi pleier.
Været var strålende, den vakre hvite fjellkjeden lå der og strålte i sola, anemoene hadde så vidt begynt å blomstre, og sjøen av skikkelig kald!!

snø på alle topper enda, her Agious Apostolous strendene,


vinterstille strand,

en tøff dame,



















En eldre mann var ferdig med å bade da vi ankom stranda, og jeg fikk streng beskjed: Ikke mer enn 5 i høyden 10 minutter!!
Typisk grekere å fortelle deg hva du skal og ikke skal gjøre, men jeg smilte pen og lovet at jeg bare skulle duppe meg. Virkelig, det har vært nesten null grader og snø på stranda 5 dager før, og skikkelig kaldt i lange tider, så sjøen var deretter. Jeg hadde ikke termometer med, så ikke spør meg hvor mange grader det var, men man fikk litt kramper i begynnelsen.
Jeg har også store problemer med nakken og skuldrene for tiden, og fysioterapeuten er nøye med å minne om at jeg må holde nakken varm. Altså holdt det med et dykk, og min vennlige badevakt nikket fornøyd da jeg kom opp. Fem minutter holdt!!
Jack elsker å bade og men han har pels og klager ikke på temperaturen i sjøen.
etter badet,

Jack i sjøen,
Vi tuslet videre innover de vakre tomme strendene med noen få vinterbadere, grekere i litt eldre utgave som oftest. Mange pensjonister på formiddagene, og de arbeidene kommer ut på badestedene etter tre.

hunden passer på eierens saker mens hun bader,

og hun nyter et bad,
vinterbadehjørnet på Hrisi Akti stranda,
fin natur,



Vinterstille med turgåere, syklister, en mann som plukket horta og en god del hunder. Ikke en solseng eller parasoll, herlig!






kan du se han som plukker horta?
tom strandkafe,

hvite topper i det fjerne, Horeftries heter denne fjellkjeden,

Lekfa Ori,



















Dessverre fikk vi følge av en glad, kåt hund hele veien fra Hrisi Akti stranda og langt opp i Nea Hora som trodde at Ektor var en tispe, og skulle oppåhan hele tiden! Jeg var passe irritert og til tider hysterisk, men hjalp det? Nei.
vår "venn",
mye smeltevann i elven ved Nea Hora,

slutt på strendene,
Vi lurte han tilslutt og han luntet hjemover igjen.



































Deilig bad på hundene og meg i den varme dusjen og de fine anemonene i vann på bordet. En bra dag og jeg fikk gjort det jeg drømte om, så den lille situasjonen med hunden glemmer jeg snart. Hvis man ikke har for store og uoppnåelige drømmer, så kan de jo gå i oppfyllelse av og til!
fint minne fra turen.
God helg hvor du enn befinner deg og hvordan været måtte være der du er. Kanskje drømmer du om noe for denne helgen som du kan få oppfylt?