Ny dansk skole og kulturforening i byen

Hei igjen og tid for noen lokale nyheter. Jeg har den glede å annonsere her på bloggen at Den danske skole og kulturforening er startet i Hania, og at første møte blir holdt på søndag klokken 18.00 på den 9.barneskolen i Halepa Skra 19, tvers ovenfor den russiskinspirerte kirken Agia Magdalini. Dagens bilder er fra deres Facebookside: Den Danske Skole og Kultur Forening i Chania.
Her finner du alle opplysninger og arrangementer de har.
Dette er ment som en støtte til de dansk/greske eller danske familiene som lever i Haniaområdet både med skolen på lørdager, og kulturforeningen for de voksne. Nordmenn er velkommen til møtene da våre språk er så like, så hvis noen dansker eller nordmenn ønsker å støtte opp om dette, er vi alle hjertelig velkomne sier kasserer Karina Jagd Oure, selv bosatt her med barn.
Den svenske foreningen har hatt svensk skole i over 30 år, men vi nordmenn har ingen tilbud. Her kan du lese om den svenske foreningen: http://www.svenskarichania.com
Foreningen er også åpen for nordmenn hvis vi måtte ønske å delta i deres foredrag som skal holdes på samme sted som skolen, i Halepa. Planen er at det skal holdes foredrag, basarer og utflukter. medlemsavgiften er 20 euro eller 150 kroner i året. Da foreningen er økonomisk avhengig av donasjoner og medlemmer, har jeg fått dette brevet med bønn om støtte, som du kan lese her: file:///C:/Users/Aud/Downloads/Brev%20(1).pdf
Dette er en drøm en dansk mor her i byen har hatt for sine dansk/greske barn. Et stort ønske om at de måtte få muligheten til å lære dansk og dansk kultur. Etter mange års hardt arbeid er altså drømmen blitt en realitet! De har samlet 30 barn til skolen som skal holdes annen hver helg i 3 timer.
Personlig synes jeg at dette er spennende og et prosjekt jeg mer enn gjerne støtter opp om, og reklamerer for! Vi får se hva de kommer opp med av foredrag og utflukter!! Du har jo bloggen hvor du kan følge utviklingen gjennom meg.
Selv underviste jeg selv og en venninne mine barn i norsk og de tok norskeksamner i Norge uten noe norsk skolegang. Viktig at barna lærer begge språk!


Brosjyre for skolen
Jeg skal gå på møtet på søndag, og kommer tilbake til saken. Vi følger spent danskenes nye skole og ønsker dem masse lykke til!!
 Her er noe Line Lillelund bosatt i Hania skriver:

Det er en gammel drøm jeg er ved at realiserer. En dansk skole i Chania! Mine drenge skal lære mere dansk... Danskhed er jo ikke blot sproget, men også, at kende kulturen og historien, normerne....
Hvad betyder det når man siger: Nåh, du har nok hovedpine Maude!!!

Jeg har knoklet som en lille hest med at få vores skole og nye forening på benene. Og nu er det virkelig begyndt at tage form. Jeg har fået skabt en forening, med de helt rigtige personer og vi supplerer hinanden rigtig godt. Nu er vi i fuld gang med at samle donationer til foreningen. Vi har erfaret, at det er nemmere at søge sponsorater og penge støtte hvis vi allerede er i gang. Så lige nu går vi ”tiggergang” hos venner og bekendte om at blive støttemedlemer, eller give et engangsbeløb. Jeg ved godt i også har meget, men håber I vil blive støttemedlemmer af vores forening og dermed støtte skolen? Det koster 150 kr om året og går til underviserens løn og materialer til børnene.

Jeg er rigtig stolt og glad! Det er et kæmpe stykke arbejde vi har fået benene og jeg er overbevist om, at det bliver rigtig rigtig godt. Jeg er så stolt af mig selv, at jeg er kommet igennem alt det de sidste år har budt på og ud på den anden side som en hel og bedre person. Jeg er så glad for, at være en del af dette projekt, som omhandler en bedre fremtid for vores børn, og ikke har en pind at gøre med sygdom. Det er meget berigende at være med til.

Vi har første åbne møde i foreningen den 29.01 og det bliver stort! Det er noget vi virkelig har manglet her og det vil blive til glæde for mange.

Kender du andre, som kunne tænke sige at støtte op om vores projekt, så er du meget velkommen til at videreende brevet 

Håber meget på din støtte 😉
Knus
Line

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Hjemme igjen.

Spilia

Nyheter

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.