Fra fredagens byvandring.

Gårsdagens gruppe med vind i håret på Kastelli,


Det er lørdag, en uke siden Stine og Daniel reiste, og uken er slutt. Jeg sitter her i gården min, med hundene ved min side. Sidesel og Kajsa er her enda og vi koser oss masse.
Badetøyet blafrer i vinden,
Er ferdig med dagens dront, tur med hundene, svømming, handling på gatemarkedet, middagslagning og da er tiden for bloggen her. Det blomstrer rundt meg, gardeniaen dufter og kalaen blomstrer enda.
Hva tenker jeg på? Jo at det er utrolig så profetisk jeg ble når jeg skrev en blogg om medienes makt. Hva mener jeg? Jo nå skal du høre, det finnes flere grupper og sider på facebook for Kretavenner, bosatte på Kreta osv. Her hadde noen lagt ut et innlegg fra Chania Post som er et rent internett sted, altså ingen avis. Her hadde de oversatt en artikkel fra gresk fra et annet nettsted om flyplassen. Det kunne virke som flyplassen i Hania skulle stenge nå. Dette ble så gjenstand for diskusjoner selvfølgelig. Jeg leste også den greske artikkelen etter at jeg ble gjort oppmerksom på dette. Det den engelske teksten utelot var at dette er en trussel fra de ansatte om en protestaksjon etter at de hadde en symbolsk aksjon utenfor administrasjonen. Altså: Flyplassen stenges IKKE, MEN det er store økonomiske problemer og det er planer om å selge alle landet flyplasser til private og dette er det mange motstandere av. En løsning blir det nok.
Dette er en politisk sak som det diskuteres mye i landet og som politikerne jobber med. Nummer to: Jeg leser og ser bilder om at 8 tavernaer i Plakias brant. Stor ståhei og jeg trodde virkelig på dette. Men da vi var der på onsdag, så vi også at det bare var uteplassen, men stoler, bord, parasoller osv som brant. Tavernaeierne i Plakias sier at det trolig var en kortslutning i en av tavernaene og brannen spredde seg fort. Men de fungerte på onsdag og vi snakker om fire, fem ikke syv som jeg leste.
Ok jeg tror mest på lokalavisen her i byen, de skrev ingenting verken om stenging av flyplassen eller brannen i Plakias.
her ser du tavernaene i Plakias som brant!
I går hadde jeg en hyggelig runde i gamlebyen med mine venner Sidsel og Kajsa, Wenche som har bodd på Kreta i årevis med sin mor, og en hel haug med hyggelige nordmenn. Egil og Kine sprang rundt og lette etter oss siden kom forsent. De kom akkurat til "familiebildet", her ser du hele gjengen.
Berit,Morten,Hanne,Trond,Elisabeth,Kari,Else,Erik,Kajsa,
Egil,Wenche,Kine,Anna og Sidsel.
Vi ramler ned trappene,
I går var det faktisk tre som ikke kom fordi de trodde jeg startet klokka 18.00. Sorry men fra den 29. mai starter jeg senere altså 18.00, de neste to fredagene går jeg klokka 17.00 som vanlig. Håper at det ikke blir flere slike misforståelser!!! Alle er hjertelig velkomne til å bli med. Artig for meg å møte folk som leser bloggen. Jeg for inspirasjon til å skrive mer, og folk generelt er veldig interesserte i historien og det vi ser på vandringene.
Egil,Kine,Kajsa, Sidsel, Hanne og Morten i Topanas.

havna sett fra høyden,

i det jødiske kverteret


kapers i blomst,
Jeg er jo ikke noen guide, så jeg tar det enkelt og anpasser turen etter forholdene og og vi følger dem som går langsomst. Jeg nyter virkelig dette. Dessuten er det en hyggelig avslutning på uka og spise på The Well og The Turk med så mange hyggelige mennesker!! Vi "mistet" riktignok Berit, Else, Erik og Kari , de hadde andre planer etter vandringen. Husk, man kan ta bare vandring, eller bare taverna hvis noen gjerne vil være med på noe men ikke kan gå runden. Vi legger opp etter forholdene.
Vi koser oss på The Well of The Turk,

Anna koser med oss "yngre".

mye prating blandt nye bekjente.
Her har vi anledning til å bli bedre kjente og prate mens vi spiser salater og småretter og drikker. Takk til alle dere som stiller opp!!! Og god tur hjem til dere som vender nesen mot nord igjen. Kjempegøy at noen kommer synes jeg.
 I morgen er det jo Norges nasjonaldag og jeg ønsker alle nordmenn til lykke med dagen enten dere feirer eller ikke. Selv er jeg ikke noe for å feire når jeg er i Hellas ( og det er jeg jo vanligvis). God helg til deg uansett hvor du er fra og hvor du bor.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.

Kathara Deftera i Nea Hora