Noen tanker om planlegging.

Jeg hadde ikke planlagt å bo i denne byen da jeg var ung,
Jeg tenker på dette med å planlegge om dagen. Jeg mener at det er så lett å legge planer, men ofte blir alt forandret og ingenting blir som vi hadde tenkt det. Min mor pleide å si : "Mennesket spår,Gud rår." I Hellas sier man:" An thelei o Theos,Hvis Gud vil. ", når man plalegger noe, og "Den itan grammeno, det sto ikke skrevet" dvs :(Det var ikke meningen,) når det ikke går som man ønsket. Når noen dør i en ulykke eller sykdom, sier de: " Itan grammeno" Det var allerede bestemt, og så finnes ordspråket:" Når menneskene planlegger,ler Gud." Den lever jeg etter, best å ikke planlegge for mye!!
Tonia koser seg med Jack siden hun er her...


Hvem man en tror på, så vil man vel gjerne gi skylden til noen når ting ikke blir som man har planlagt.Da har det til alle tider hvert den guden eller gudene man tror på som bestemmer over oss og livet vårt. Andre tror på sjebnen, det sto skrevet....
på vei hjem fra Iraklio i går med Ektor og Tonia
Livet er som en svingete vei, vi kan heldigvis ikke se hva som venter oss rundt neste sving, hvor livet tar oss. Vi planlegger som vi jo må i dette samfunnet vi lever i, men det går ikke alltid som vi planlegger. Ta min familie nå, vi holder på med disse øyeninngrepene til Tonia. Vi drar på kontroll og håper på at vi ENDELIG kan ta neste øyet å bli ferdig med dette, så vi kan gå videre med livene våre.Hver gang blir vi like skuffet, ikke denne gangen heller. To mati tha mas pi,øyet må gi beskjed, sier legen og trekker på skulderene. Han har såklart rett, MEN....ÅÅåååå så irriterende å ikke kunne legge planer!!!
lys over vannet, et sted før Rethimno i går,

Kournas,vakker om våren,
Jeg tenker på den gangen da jeg var ung, jeg drømte om å bli førskolelærer, bo i Danmark og få meg hund. I dag ser jeg tilbake og hva ser jeg? Jeg ble ingenting, men de siste fire årene underviser jeg tilfeldigvis, bor i Hellas ikke Danmark, men hund har jeg,to til og med!!! Noe ble som planlagt, dessuten ville jeg ha mange barn. Jeg fikk tre, og er kjempeglad for det. Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle ha hodepine hele livet og ikke få tatt noen utdannelse overhodet, få barn tidlig eller ende opp på Kreta!!Heldigvis kunne jeg ikke se bak neste sving. Hadde jeg visst at jeg ikke skulle bli bra, hvem vet hva jeg hadde gjort. Eller at jeg skulle bli alene med et barn i så mange år!!
Hania by ble mitt hjem,

Nei, vi vil nok gjerne vite hva som kommer til å skje, men heldigvis får vi ikke det.
Da Jorgos tante Dimitra døde og vi arvet huset her, tenkte vi at vi skulle la svigermor bo her og når min far døde, skulle vi selge leiligheten hans i Oslo og bruke pengene på huset her. Men svigermor fikk bare to år her, og min far levde videre til han ble 94!!!Så vi pusset opp og flytttet inn før han døde.
huset vårt med hagen foran,
Ofte planlegger vi noe, men vi får noe bedre, andre ganger faller alt sammen rundt oss og vi tenker at det er urettferdig,og at vi ikke har fortjent det.
Livet gir og livet tar,sjebnen,Gud, Allah??
klare for nye vandringer på høyden,

og rundt i gamlebyen,
Jeg tar en dag av gangen, gleder meg til sommeren da jeg forhåpentligvis( hvis Gud vil)skal bli mormor for andre gang. Våren er her og byvandringene starter opp, hvis alt går som planlagt da!!!!!!
Hva skjer med Hellas i fremtiden, blir det euro eller drakmer, kommer døtrene mine til å bo i Norge?? Aner ikke, vi får se....Tha doume.
solen går ned her bak kirken i Splantzia hvor jeg bor!!!
Til du leser noe fra meg igjen, ha det godt, og husk: Når menneskene planlegger, ler Gud!!!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.