Hania, byen i mitt hjerte!!

Nå har jeg skrevet mye om Sitia og har mimret og kost meg. Tenker på at jeg har bodd på forskjellige steder ,Oslo en storby med åser,skog,innsjø og fjord. Jessheim, verdens kjedeligste natur. Ikke en gang en utfor bakke på ski, ikke en åskam i sikte, ingen sjø!!Ikke noe for meg, ti måneder på Romeriket Folkehøyskole var nok. Senere Kristiansand, her var det bra, fin størrelse på byen, sjø, høydedrag osv. Fem år i Risør, ok ikke den helt store naturopplevelsen kanskje, men fantastisk skjærgård, sjø og fine utsiktspunkt rundt byen. Risør ble for liten for meg. Sitia med stranda, havna, sjøen og naturen rundt var topp. Jeg nøt det virkelig, men lengtet etter noe større. Etter fem år i lille Risør og fem i lille Sitia ,var jeg klar for noe større.
Jeg valgte Hania etter mye tenking og reising på øya. Kjente ingen her da vi flyttet hit. Les mer om det den 29.oktober 2013.
Fyret på lørdag,
Nå er det 26 år siden jeg kom hit,og jeg har aldri angret en dag!!
Byen har alt det jeg trenger, vakre bygninger, kirker, fyret, historie, parker, strender, natur, fjell og åser. Jeg kan svømme i sjøen i januar og se på snøen på fjellene som blinker i solskinnet. Byen er passe stor for meg etter mine behov. Jeg liker at folk kjenner meg,hilser og vet hvem jeg er og hvem jeg er gift med, men ikke legger seg oppi livet mitt!!
Jeg fant den store kjærligheten her, men det var jo ETTER at jeg valgte byen helt selv. Her har jeg alt jeg trenger av kultur, musikk, teater, kino, dans og festivaler. Byen er full av frivillige organisasjoner og ivrige hjelpsomme grekere.
overvinterere i havna,

måne over Koum Kapi,

regn i nedre Splantzia,

vinter i havna,
For meg er det dette som er viktig: NATUR: Hania er det beste stedet for meg, de Hvite Fjellene,50 topper over 2000 meter!!Jeg har ikke vært oppe på så mange,25 over 1000 meter,5 over 2000, men nå kan jeg ikke mer. Sånn er det bare, dårlige knær er ikke til å spøke med!!
Ta Lefka Ori i februar,
E 4 turveien rundt sørkysten er for meg fantastisk, alle turmulighetene i Hania og Rethimno som er av ubegrenset mulighet.Blir aldri lei, alltid nye turer med flotte EOS, fjellklubben. Alle disse strendene,åsene, fjellene......
LOUTRO,
gresk natur,

sjøen badeklar hele året,
Folk, natur,kultur, mat  og historie går hånd i hånd og gir meg det jeg trenger.
Selvsagt er det viktig at det er her jeg har familien min, selvom jentene nok ender opp i Oslo alle tre, er det her de har røttene og hjemmet sitt.
Jeg er så glad jeg valgte denne byen, og jeg gleder meg over det hver dag!!
Nabolaget mitt her i Splantzia, kirken, havna rett ned.
utsikten fra balkongen vår,

vinterlig minaret,

desember i Splantzia,

Julepyntet og fin, ta en titt!! Vi snakkes.
her har vi både tre og båt som gresk skikk tilsier,


karusellen er i gang utenfor Agora,

Mouzouron julepyntet,

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Nyheter

Aprilsøndag i havna

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Det greske alfabetet.