Novembersøndag i byen.

Sånn ser det ut i havna 2.november,
Så er vi i november da folkens. Denne måneden kan være seig å komme ugjennom for noen og enhver. Her pleier det veksle mellom sol og regn og mye vind. I Nord-Europa er mørkt og kaldt vær som er verst. I dag skulle jeg etter planen vært på tur med fjellklubben, men på grunn av usikkert vær,ble jeg hjemme. Så ble det en morgenrunde med hundene i grått vær,med mye vind. Hvis du vil være med oss rundt så kom!!
mine turkamerater denne søndagen,

Blir aldri lei av å se på bølgene som slår opp over kanten nede i havna. Veien er våt av sjøsprut og ikke regn i dag.Du riskikerer å bli våt på bena når du går forbi og en bølge slår innover. Fasinerer meg. Hater jo bølger når jeg svømmer,men fra land er det ok.

pass opp for bølgene,

her sto engang en minaret inntil moskeen,



Ikke så mye som en hest å se i havna i dag. Første gangen jeg ikke ser dem siden i vår. Deilig med fri og late dager både for mennesker og hester. Noe mangler i bildet? Turister og hester? Sist søndag var det til og med en segway ute å kjørte.
ikke en hestedrosje å se,
Mange av kafeene holdt også stengt,men de åpner igjen når sola dukker opp.Deilig å bare være hjemme etter en lang sesong.
lite folk 
















domkirken åpen som alltid på søndag,
Vi har for første gang fått høstsalg,og det startet offiselt i går. Ikke så store tilbud,men alt hjelper for å få penger i kassa. Dessuten er det bestemt at butikkene kan være åpne noen få søndager i året. Butikkeierne reagerer og nekter å holde åpent. Jeg så svært få butikker åpne.De mener at utgiftene er større enn inntektene. De bruker tittelen på filmen "Aldri på en søndag", på plakater som de setter opp i vinduene. Folk her i byen gidder sjeldent gå til byen på søndag for å handle allikevel.
Jeg gikk for å finne et søndagsåpent apotek for å finne noen øyedråper til den operterte datteren min. Gutta fulgte med rundt ,Jack løs,og Ektor i bånd. Vi gikk over plassen med statuen av Daskalojannis der han troner stolt. Han var den første lederen av revlusjonen  mot tyrkerne i 1770. Han har gitt navn til flyplassen,hovegata i Splantzia og en av ferjene som går fra Sfakia b.l.a. Selv var han fra Sfakia og het Jannis Vlahos, men fikk navnet Daskalojannis, etter ordet daskalos, lærer. Det sies at han kunne både lese og skrive.
Jack på vei over plassen,

Daskalojannis

Jannis Vlahos 1722-1771, kalt Daskalojannis

















Agora er stengt som på alle søndager, men løshundene og alkoholikerne holder til utenfor alle dager.
faste gjester på kafeen,

Agora stengt ,
Syklistene i Podilatres "sykkelentusiastene som jeg har skrevet om før (15.mai ) gjorde seg klare til en sykkeltur til minne om en av klubbens medlemmer som døde for to år siden. De skulle på graven hans. Ikke så mange hadde dukket opp da jeg gikk forbi. Håper de fikk en fin tur, det regner ihvert fall ikke i dag så langt!!
syklistene møttes utenfor Agora,

lenge siden dette treet ble plantet her!

kinoinformasjon, rester av bymuren og Agora i bakgrunnen.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Småprat

Spilia

Nyheter

Hjemme igjen.

Kathara Deftera i Nea Hora

Hippiene på Matala stranda.

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.