Tilbake til hverdagen.

Ja,så er endelig hverdagen her igjen,har savnet den. I går hadde jeg nye elever,både her hjemme,og første time med en gruppe med 7 på språkskole. Først underviste jeg lille Jorgos på 9 som er sønn av Leonidas og Ritsa som jeg har undervist på Skype i hele vinter og sommer.De reiser til Oslo på lørdag for å starte ett nytt liv der. Jeg håper endelig at de får det til. Sønnene skal være igjen hos bestemor,og den eldste skal altså undervises av meg på Skype. vi startet som sagt opp i går, veldig hyggelig å undervise barn og ungdaom også. De lærer litt fortere enn voksne da!! Av mine elever har Mihalis,Maria, Eleni og Hristos allerede reist!!
I går startet altså norskkurset med gruppen som skal holde på i fire måneder. Det var en blandet gruppe med unge og voksne. Det blir spennende å se hvordan det går.
I dag tok jeg med meg hundene ned til "hundestranda" vår.  Så deilig dag uten vind, ypperlig for et morgenbad. Det var lenge siden vi hadde badet ,hundene og jeg,og vi nøt det. Det var tydeligvis en bra dag for fisking også,både på lands og til vanns.
En bra dag å sitte å fiske,

og fra båt,
Jeg nyter bare å være hjemme igjen og å sitte der å se utover sjøen.
Halepa i det fjerne















Jeg var en tur nedenom Wenche som har leid Gros hus i en måned, hus reiser snart. Vi ordnet med husleien og gikk ned i Koum Kapi. Der satte vi oss og koste oss i sola.
koselig formiddag på kafe,

Wenche drømmer om å langtidsleie her. Hun har familie som eier noe her,og ser hvor bra det er. Ønsker henne god reise hjem på torsdag en god vinter og lykke til videre med planer og drømmer om Kreta. Hun har det bedre helsemessig her, slapper av og kommer seg. Koselig, men altfor lite vi fikk glede av hverandre siden jeg var borte nesten hele tiden.
siste dager med sol og varme,
Wenche flyr hjem med Ryan og  mine nygifte elever Manos og Athina  skal på samme fly! Da flyr de mot sine drømmers mål, Oslo. De skal låner vår leilighet fram til nyttår ,siden den allikevel står tom nå,og vi er alle veldig spente. Finner de seg tilrette? Får de jobb? De var innom i dag for de siste innstruksjoner om huset, veien dit og alle praktiske tingene. Hvor ligger Nav, Meny,Joker osv,osv.Det er klart det hjelper å ha ett sted å bo, og å kunne språket,men utfordringene er mange. De har spart lenge,og er klare for en tøff vinter i Norge. Paret tar hva slags jobber det måtte være og er åpne for alt,bare de har jobb og inntekt.Hvis noen trenger dem,så gi lyd!!! De har gått arbeidsledige lenge og Manos har hatt sesongarbeid som bilutleier på flyplassen i det siste. Athina tok butikkjobb i sommer,men lønningene er dårlige og arbeidstiden håpløs for et ungt par.
Manos og Athina siste besøk før de drar!
Elevene mine trekker nordover en etter en,eller rettere sagt to og to!! Vi får se hvem som greier seg,og hvem som kommer tilbake med halen mellom bena. Lett er det ikke,det er sikkert!!
For meg begynner en ny hverdag, nye elever og de gode gamle,Kostas og Andreas, pluss Jota på Skype i Tysfjord.
Tonia drypper øynene hele dagen og unngår sollys,Michelle er på jobbsøk og slik går dagene...

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.

Kathara Deftera i Nea Hora