Omalos-Agia Irini-Omalos

Bussene er klare til avgang.

Vi er framme ved Seliniotiko Giros.

Her begynner veien ned.
Ja, så kom en fin tur med fjellklubben som jeg gjerne ville være med på.Fra Omalos til Agia Irini og tilbake. Vi dro fra Hania klokka åtte, og vi var hundre personer i dag og været var helt suverent. Vi kom i to busser med stort og smått. Alle aldre representert fra fire til syttifem.  Vi kjørte veien til Sougia og svingte opp mot Omalos ved vindmøllene oppe på toppen. Her heter det Seliniotikos Giros , her begynner en fin gammel turvei som går ned til Agia Irini ravinen som jeg har skrevet om den 10.januar. Denne veien heter Vasiliki Strata, det betyr Kongeveien.
Mellom sypresstrær.

Vasiliki Strata.

Vindmøllene oppe på toppen.

Denne veien fikk navnet etter at den ble brukt til å få den kongelige familie ut av landet under 2.verdenskrig .Den 22.april 1941 brukte denne gamle veien som var veien man brukte for å komme seg fra sørkysten over fjellet til Hania, til å få dem ned til sørkysten.I Sougia ventet et britisk marine fartøy , og fikk dem over det Libiske Hav, til Alexandria i Egypt hvor de oppholdt seg under krigen.
Deilig å gå nedover i passelig tempo.

E4 går over hele Kreta.

På vei ned mot Farangi Figou.

Utsikten mellom fjellene.

Vi ramlet nedover denne flotte veien i en lang rekke.Lenger nede i dalen mellom sypressene møtte vi et veikryss. Her går veien videre ned til begynnelsen av Agia Irini ravinen, og en sti videre til en annen ravine som heter Farangi Figou,det betyr rømnings ravinen. Litt strevsomt for mange av dagens deltagere å ta seg nedover denne spennende ravinen som går ned til Agia Irini. Den ble brukt til å få kvinner og barn opp til Omalos hver gang det var kamper mellom grekere og tyrkere i alle de 400 år med okkupasjon. Oppe på Omalos turte ikke tyrkerne komme.Der holdt de tøffe revolusjonære fra Sfakia til.

Fin natur .

Ruiner etter bebyggelse nederst i ravinen.
Stien er merket med steiner hele veien.

Etter to og en halv time kom vi fram til en vakker ravine med mye vann i den lille elva som renner gjennom Agia Irini. Men det er bare om vinteren det er vann i den. Vi nøt en deilig pause her ved vannet, før vi gikk opp til enden av ravinen hvor vi kom oss over broen og oppover Strataen . Det er så hyggelig å være med på disse turene med så mange koselige folk i alle aldre og i dag var det noen utlendinger også hørte jeg.
Dette er stedet du kommer ned, eller går opp til Omalos, ved billettbua.

Deilig med en rast ved rennende vann!!

Mange plukker horta, vilt grønt som er super mat.

Sjeldent syn i ravinen.

En av familiene som var med på vei over elva.

Katerina er en mine tidligere elver, hun har jobbet i Bardufoss.

Fin gammel bro ved enden av Vasiliki Strata.
 Vi tok den rett opp til Omalos igjen.Jeg hadde følge med Jannis i hele dag.Han har vært gift med østerriske Emiliy i 40 år. De har to døtre og har bodd i Tyrol i alle år. Nå er de pensjonerte og har bygget et hus i Stilos, og er halve året her.De er med på bilde fra Sougia i innlegget om Agia Irini. Hun er ikke her nå, så han kom alene i dag.Flott fyr, veldig hyggelig å gå sammen med, alltid med et smil til alle.  De fleste av oss var oppe ved bussene mellom halv tre og tre.
Her er et av skiltene på veien opp, eller ned.

En fin start på vei opp.

Godt å ha pappas skuldre å sitte på.

Opp i høyden , flott utsikt.

Min tur venn Jannis.

Eftihis har alltid tsikoudia i sekken og et smil.

En flott sypress.

Vi venter på de siste.
Så ventet vi på noen som aldri kom seg opp, men etter en time dukket de endelig opp. Vi hadde en super tur, en fantastisk variert tur, nedover, oppover og gjennom to ravinene, ikke verst i en tur. Vi gikk under eiketrær,sypresser, pinjetrær,platantrær og oliventrær selvfølgelig!!Vi så mange søte små blomster også.
Kyklamino, elsket gresk blomst, blomstrer snart.

Rar liten blomst Liknaraki.

Fult av krokus hele veien.

Bittesmå krokus.

Og noen flotte steiner med jern.
Nå er jeg kjempetrøtt, og gleder meg til å velge ut bilder til innlegget.Har jo veldig mange fine da!